Aktuality
Kdo brzdí řešení dopravních problémů v regionu a přitom prosazuje předraženou středočeskou D3?
1. 9. 2016 (Tisková zpráva)
Benešovsko: reakce iniciativy Alternativa středočeské D3 na vyjádření ministra dopravy Dana Ťoka pro ČTK.
Ministerstvo dopravy slibuje dálnici v nedohlednu, místo aby napravilo situaci na silnici I/3 a především vystavělo obchvaty obcí, kde doprava ohrožuje lidi. Jaká je šance úspěšně postavit 60 km nové dálnice s mosty a tunely, když si ŘSD dosud neporadilo s mnohem méně nákladnou trasou silnice I/3 a méně náročnými obchvaty obcí?
Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) je v případě středočeské D3 optimistou. Tento kontroverzní projekt je však díky přes 30 let trvání příprav pro dnešní potřeby nevyhovující a pro svoji zastaralost a neaktuální podklady by potřeboval přinejmenším důkladně přepracovat. Existují i důvodné obavy, že dálnice D3 v izolované trase dopravní problémy středních Čech neřeší a může je naopak prohloubit. Tvrzení, že „silnice I/3 z Prahy na Tábor nyní neexistující dálnici nahrazuje“ platí jen velmi omezeně. Silnice I/3 naopak zajišťuje především dopravní obslužnost sídel v regionu a tranzitní dopravu přejímá jen částečně a to zejm. ve špičkách. Uvažovaná dálnice naopak přitáhne velkou intenzitu tranzitní dopravy a dopravní obslužnost regionu zajistí pouze minimálně, nebo jí dokonce zkomplikuje. Zavádějící je už samotné označení „dálnice z Prahy na Tábor“, neboť dálnice v uvažované západní trase do Prahy nevede. Má končit na nedostavěném pražském okruhu, kde řidiči skončí v obrovské dopravní zácpě u Jesenice. Šedesátikilometrovou trasu např. z Olbramovic do centra Prahy lze při tom v pohodlí absolvovat vlakem za méně, než padesát minut.
Termín stavby je již poněkolikáté odložen a reálně se může stavět až po přiznání finanční podpory z EU fondů, avšak není vůbec jisté, zda bude tento kontroverzní projekt podpořen. Neustále se zvyšující náklady na tuto část D3 dosahují neuvěřitelných 60 miliard Kč (1 mld. Kč/1 km). Pro srovnání: na celé D3 je to 500 milionů Kč/1 km a v Německu je to v přepočtu 280 milionů Kč/1 km, což už je v podstatě v relaci i s dalšími stavbami dálnic v ČR. Řeči o uspíšení stavby mají zřejmě před krajskými volbami povzbudit voliče ANO, za něž ministr Dan Ťok vystupuje. Neustále omílané (a odborně nepodložené) tvrzení o výhodnosti západní trasy dálnice odvádí pozornost od tristní situace na silnici I/3 a jakýchkoliv dalších alternativ na východě území, kde např. tolik potřebný obchvat Olbramovic blokuje kolize stavby s pozemky Andreje Babiše (Čapí hnízdo).
Alternativa středočeské D3 je nezávislá iniciativa občanů, spolků a obcí. Podporovatelé iniciativy sdílí názor, že pro dopravní obslužnost regionu je třeba zejména vybudovat obchvaty obcí na silnici I/3, a její další modernizace, kvalitní lokální silniční síť, a spolehlivá a rychlá veřejná doprava. Tato iniciativa hájí zájmy celého dotčeného území a distancuje se od postojů typu „ne pod naším oknem“. Vymezujeme se proti těm, kdo brzdí řešení místních dopravních problémů a přitom prosazují předraženou dálnici.
Původní reportáž zde: http://www.ceskenoviny.cz/zpravy/tok-stredoceska-cast-d3-by-se-mohlazacit-stavet-za-ctyri-roky/1387472
Aktuality
4. 12. 2024
28. 11. 2024
7. 10. 2024
17. 9. 2024
11. 9. 2024
6. 9. 2024
22. 3. 2024
17. 10. 2023
21. 7. 2023
11. 2. 2023
19. 1. 2023
18. 1. 2023
13. 1. 2023
19. 12. 2022
27. 9. 2022
9. 6. 2022
20. 5. 2022
5. 4. 2022
12. 1. 2022
7. 1. 2022
29. 11. 2021
10. 6. 2021
31. 5. 2021
23. 4. 2021
11. 3. 2021
18. 9. 2020
18. 9. 2020
7. 9. 2020
2. 9. 2020
1. 9. 2020
29. 8. 2020
24. 8. 2020
8. 7. 2020
30. 6. 2020
15. 6. 2020
18. 3. 2020
22. 11. 2019
21. 7. 2019
17. 7. 2019
26. 5. 2019
28. 8. 2018
18. 7. 2018
22. 2. 2018
24. 4. 2017
25. 10. 2016
23. 9. 2016
9. 9. 2016
1. 9. 2016
14. 6. 2016