Aktuality
Odborný posudek prokazuje absenci prověření středočeské D3 z hlediska dopadu na klima
20. 5. 2022 (Tisková zpráva)
Posudek prokazuje nesoulad projektu s aktuální legislativou a absenci prověření záměru z hlediska klimatického dopadu. Je to i závažná překážka k prodloužení platnosti zastaralého stanoviska EIA. Realizovat projekt v rozporu s politikou na ochranu klimatu může být pro ČR značně škodlivé nejen z hlediska environmentální a ekonomické udržitelnosti.
Zhotovitel znaleckého posudku ASITIS s.r.o. v posudku např. zmiňuje: „Mezi nejzásadnějšími nedostatky je plánování dopravních kapacit pro rok 2030, namísto roku 2080-2130, absence uchopení témat elektromobility, zadržení a retence vody pro potřebu zvládání sucha, obdobně jako reflexe změněných klimatických podmínek a opatření zajišťujících obnovení odolnosti narušených ekosystémů na změny klimatu, či plánování odolnosti infrastruktury na nové hydrometeorologické extrémy, které se stávají realitou.“
Naprosto zásadní je prověření záměru z hlediska klimatického dopadu dle technického pokynu Evropské komise, což se zatím nestalo. Nedodržení zákona o řádném posuzování vlivu na životní prostředí (EIA) je důvodem k zahájení šetření Evropské komise, zda není evropská legislativa životního prostředí v ČR obcházena.
Nikde a nikým při tom není zaručeno snížení zátěže na silnici I/3 v případě existence dálnice. Zkušenosti z praxe i odborné studie dokazují, že dálnice indukují další dopravu – především mezinárodní tranzit, což přispěje k plošnému zvýšení hluku, emisí a stresu z dopravy. Chybí nezvratné důkazy, že je středočeská D3 z hlediska dopravy nezbytná a nezhorší dopady klimatické změny na našem území.
Zuzana Topiarzová z Alternativy středočeské D3 k tomu uvádí: „Nelze souhlasit s tím, že Ministerstvo dopravy povyšuje veřejný zájem stavby dálnice nad ostatní veřejné zájmy a práva, jako je např. klimatická bezpečnost, vlastnictví půdy, zdraví obyvatel či kvalita života. Tento posudek prokazuje m.j. i špatnou strategii Ministerstva dopravy dostavět problematický historický projekt za každou cenu. Navzdory změněnému stavu a potřebám území i navzdory aktuálnímu ekonomickému a environmentálnímu kontextu.“
Zastírání problémů státem protěžovaného řešení vytýkají Ministerstvu dopravy odpůrci stavby i nezávislí odborníci.
KONTAKT: Roman Andres, předseda Alternativy středočeské D3: 732906107
POZNÁMKY PRO EDITORY:
Alternativa středočeské D3 z.s. podporuje 11 obcí Posázaví, Benešovska a Voticka, které nesouhlasí s realizací kontroverzního projektu středočeské dálnice D3. Namísto něj prosazuje řešení A 0+. Svou činností pokrývá organizace celých 60 km dlouhé území v koridoru středočeské D3 s spolupracuje při tom kromě svých petentů i s dalšími obcemi, experty a soudními znalci.
- nový posudek klima vs. SD3: https://www.alternativad3.cz/archive/14/prodlouzeni_eia_asitis2.pdf
- Společnost ASITIS s.r.o. (zhotovitel posudku) je poradenská společnost zaměřená na řešení témat souvisejících s klimatickou změnou v oblastech adaptace a mitigace klimatické změny s týmem odborníků zahrnující specialisty v oblasti životního prostředí i energetiky. Je významným zpracovatelem Adaptačních strategií (např. Liberec, Havířov, Mladá Boleslav) a Akčních plánů pro klima a energetiku (např. Karviná, Přerov).
- geotechnický posudek 2021 poddolování Jílovsko: https://www.alternativad3.cz/archive/14/znalecky-posudek-pro-zhodnoceni-geotechnickych-pomeru.pdf
- ostatní odborné posudky: https://www.alternativad3.cz/archive/1/3/14
- zastaralé stanovisko k vlivu záměru na životní prostředí: https://www.alternativad3.cz/reditelstvi-silnic-a-dalnic-chce-pro-dalnici-d3-prodlouzit-zastarale-stanovisko-eia/news/detail/1/2/102/0
- hlavní problémy středočeské D3 v přehledné infografice: https://www.alternativad3.cz/hrozby-pro-okoli/1/134
- alternativní řešení A 0+ v přehledné infografice: https://www.alternativad3.cz/alternativni-reseni-0-/1/136
- hlavní fáze schvalovacího procesu přehledně: https://www.alternativad3.cz/schvalovaci-proces/1/144
Aktuality
4. 12. 2024
28. 11. 2024
7. 10. 2024
17. 9. 2024
11. 9. 2024
6. 9. 2024
22. 3. 2024
17. 10. 2023
21. 7. 2023
11. 2. 2023
19. 1. 2023
18. 1. 2023
13. 1. 2023
19. 12. 2022
27. 9. 2022
9. 6. 2022
20. 5. 2022
5. 4. 2022
12. 1. 2022
7. 1. 2022
29. 11. 2021
10. 6. 2021
31. 5. 2021
23. 4. 2021
11. 3. 2021
18. 9. 2020
18. 9. 2020
7. 9. 2020
2. 9. 2020
1. 9. 2020
29. 8. 2020
24. 8. 2020
8. 7. 2020
30. 6. 2020
15. 6. 2020
18. 3. 2020
22. 11. 2019
21. 7. 2019
17. 7. 2019
26. 5. 2019
28. 8. 2018
18. 7. 2018
22. 2. 2018
24. 4. 2017
25. 10. 2016
23. 9. 2016
9. 9. 2016
1. 9. 2016
14. 6. 2016