ALTERNATIVA STŘEDOČESKÉ D3
Prosaďte výhodnější a šetrnější řešení dopravy na jih od Prahy! Náš hlas
loading

Aktuality

aktuality

Schvalování středočeské D3 poběží pravděpodobně ještě řadu let

7. 10. 2024 (Tisková zpráva)

Reakce na sdělení Ředitelství silnic a dálnic, které převzala média. Na jednom z úseků připravované středočeské části dálnice D3 byla Nejvyšším správním soudem potvrzena výjimka z ochrany zákonem zvláště chráněných živočichů. Nejde o zásadní průlom ve schvalování dálnice, jak tvrdí ŘSD a některé média. Jde o jedno z podkladových řízení pro územní řízení, na němž ŘSD usilovně pracuje bezmála deset let, a stále není vyřešeno.

Nejvyšší správní soud (NSS) potvrdil rozsudek krajského soudu v Plzni, jenž udělil výjimku z ochrany zákonem zvláště chráněných živočichů na dálničním úseku č. 305 Voračice – Nová Hospoda. ŘSD to označilo za „zásadní krok“ k přípravě dálnice. Fakticky tomu tak není. Řízení o výjimkách je pouze jednou z devíti částí schvalovacího procesu, který musí proběhnout ještě před řízením o umístění stavby, a jehož další části nejsou rozhodnuty. Navíc i ona zmíněná výjimka se týká pouze jednoho z pěti úseků středočeské D3. Výjimka na úsecích 301–303 Praha—Václavice dosud není vypořádána, ačkoli výjimky z ochrany ŘSD vyřizovalo šest let. Výrok NSS je potvrzením již dříve vydaného rozsudku.

Územní řízení právě probíhá na úseku 304 a 305, na úseku 301—303 bylo přerušeno a ŘSD doplňuje podklady. Ani územní řízení, ani výjimky z ochrany živočichů nejsou ještě rozhodnutím o trase dálnice, a už vůbec ne o povolení její stavby. Územní řízení se ŘSD pokouší zvládnout od roku 2015 již podruhé. Dokumentace záměru středočeské D3 je obsahově zastaralá, a musí proto být neustále opravována a doplňována, což schvalovací proces zbytečně komplikuje. 

ŘSD vědomě uvádí nerealistické odhady termínů a ceny dálnice. Podle jeho dřívějších vyjádření se měla stavět v roce 2019, pak v roce 2024, 2026. Nyní ŘSD uvádí termín rok 2027, i ten je nicméně naprosto nereálný. Ministerstvo dopravy dosud nepředložilo aktuální důkaz o jednoznačné ekonomické a dopravní výhodnosti tohoto mimořádně drahého projektu. Navzdory změněnému dopravnímu, ekonomickému a environmentálnímu kontextu nadále prosazuje záměr z 80. let 20. století, který nezaručuje vyřešení problémů na silnici I/3. Tyto problémy, jež místní obyvatele reálné tíží, vyřeší pouze obchvaty Benešova a Miličína.

Předseda spolku Alternativa středočeské D3 Roman Andres k tomu uvádí: „Ředitelství silnic a dálnice dobře ví, že zmíněné rozhodnutí Nejvyššího správního soudu není žádný průlom ve schvalování dálnice. Přesto systematicky zásobuje média optimistickými zprávami, stejně tak jako nerealistickými termíny výstavby a fantasticky nízkou pořizovací cenou středočeské dálnice D3. Málokoho napadne ověřovat, jak je to ve skutečnosti.“ 

POZNÁMKY PRO EDITORY
Kontakty:
PhDr. Roman Andres, předseda Alternativy středočeské D3: info@alternativaD3.cz, tel. 732906107
JUDr. Michal Bernard, advokát, AK Dohnal Bernard: bernard@dohnalbernard.cz, tel. 773991250

Alternativa středočeské D3 z.s. podporuje obce Posázaví, Benešovska a Voticka před negativními dopady projektu středočeské D3. Spolek m.j. pořizuje odbornou oponenturu a účastní se schvalovacího procesu dálnice. Na místo ní prosazuje řešení A0+. Spolek svou činností pokrývá celých 60 km dlouhé území v koridoru středočeské D3 a spolupracuje mimo svých petentů s obcemi, experty a soudními znalci.
Schvalovací proces středočeské D3 přehledně: https://www.alternativad3.cz/schvalovaci-proces/1/144

Aktuálně probíhající řízení a soudní spory:

  • aktuálně probíhá opět územní řízení na úseku 0304, očekává se i na úseku 0301-0303;
  • řízení u Nejvyššího správního soudu o výjimkách ze zvláště chráněných druhů živočichů, celkem tři samostatná soudní řízení na tři úseky (0304, 0305/I a Týnecký přivaděč); 
  • rozhodnutí soudu ve prospěch Alternativy středočeské D3 ve věci neposkytnutí informací k prodloužení stanoviska EIA Ministerstvem životního prostředí; 
  • obce, spolky a veřejnost podaly námitky k územnímu řízení na úseku 0305/I záměru středočeské D3 k MHMP; 
  • obce, spolky a veřejnost podaly námitky k územnímu řízení na Týnecký přivaděč k KU Stč. kraje; 
  • na úseku 0301-0303 záměru středočeské D3 zrušilo Ministerstvo životního prostředí rozhodnutí o udělení výjimky z ochrany ZCHD, následně vydáno jednotné závazné stanovisko Krajským úřadem Plzeňského kraje; 
  • na úseku 0304 záměru středočeské D3 vydáno jednotné závazné stanovisko Krajským úřadem Plzeňského kraje. 

zavřít

Aktuality

Ohrazujeme se proti článku R. Plaveckého na novinky.cz
4. 12. 2024
„Do Posázaví zamíří razicí stroje, začnou hloubit…
Schvalování středočeské D3 poběží pravděpodobně ještě řadu let
7. 10. 2024
Reakce na sdělení Ředitelství silnic a dálnic,…
Na dalším úseku středočeské D3 začalo územní řízení
17. 9. 2024
Na úseku Václavice-Voračice záměru středočeské D3…
Stát porušuje sliby a manipuluje veřejnost v souvislosti s výstavbou středočeské D3
11. 9. 2024
Stát prostřednictvím Ministerstva dopravy a…
Alternativa středočeské D3 zaslala stížnost ministru dopravy na postup ŘSD
6. 9. 2024
Spolek Alternativa středočeské D3 podporující…
Ministerstvo životního prostředí prodloužilo platnost zastaralé EIA pro záměr středočeské D3
22. 3. 2024
Prodloužení, které může být v rozporu se zákonem…
Krajský soud rozhodl o udělení výjimek z ochrany přírody na části trasy středočeské D3
17. 10. 2023
Reakce Alternativy středočeské D3 na matoucí…
Dostavbu dálniční sítě způsobem „za každou cenu“ je nutné změnit
21. 7. 2023
Ministerstvo dopravy protežuje záměr středočeské…
Alternativa středočeské D3 reaguje na netransparentní postup Ministerstva dopravy otázkami
19. 1. 2023
Jednání ministra dopravy se starosty obcí za…
Posudek hydrogeologa komplikuje schvalovací proces středočeské dálnice D3
27. 9. 2022
Odborný posudek zaměřený na dopad uvažované…
Příprava klíčové stavby zlepšující bezpečnost a průjezdnost silnice I/3 u Benešova selhává
9. 6. 2022
Jaká je pak šance úspěšně postavit 60 km dálnice…
Odborný posudek prokazuje absenci prověření středočeské D3 z hlediska dopadu na klima
20. 5. 2022
Posudek prokazuje nesoulad projektu s aktuální…
Salámová metoda? Hra na jistotu.
27. 4. 2022
Kromě prodloužení zastaralého stanoviska EIA chce…
Ředitelství silnic a dálnic chce pro dálnici D3 prodloužit zastaralé stanovisko EIA
5. 4. 2022
ŘSD žádá pro středočeský úsek dálnice D3 o…
Znalecký posudek prokazuje geotechnická rizika projektu středočeské D3
12. 1. 2022
Nově zpracovaný znalecký posudek ve věci…
Platnost stanoviska EIA u středočeské D3 v roce 2022 podruhé vyprší
29. 11. 2021
Stanovisko EIA, které v roce 2011 schválilo…
Vyjádření Alternativy středočeské D3 k dostavbě dálnice D4
10. 6. 2021
Obce a spolky sdružené pod peticí iniciativy…
ODS do předvolebního klání vytahuje kartu středočeské D3
23. 4. 2021
Martin Kupka a Martin Kuba (oba ODS) chtějí…
AD3 a Hnutí Duha podaly stížnost na mluvčího Ředitelství silnic a dálnic ČR Jana Rýdla
11. 3. 2021
Hra na baviče a dopravního experta tiskového…
Žádosti občanů hází úřad do spamu
28. 9. 2020
Téměř stovka občanů a Alternativa středočeské D3,…
Vyděšený Kuba
21. 9. 2020
Reakce Alternativy středočeské D3 na vystoupení…
Spor o středočeskou dálnici D3 není soutěž petic, ale hodnot
18. 9. 2020
Reakce Alternativy středočeské D3 na článek „ODS…
Premiér Babiš jednal s odpůrci středočeské dálnice D3 o řešení dopravy na jih od Prahy
2. 9. 2020
11 obcí, 1500 občanů a 6 spolků podepsaných pod…
Hejtmanka Jermanová (ANO) ve střetu zájmů
1. 9. 2020
Středočeská dálnice D3, protežovaná hejtmankou…
Lživá cena dálnice jako argument pro její výstavbu?
29. 8. 2020
Hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO) ve…
Je Dopravní politika ČR pouhým cárem papíru?
24. 8. 2020
Praha, 23. 8. 2020 - Iniciativa Alternativa…
Ředitelství silnic a dálnic plánuje pražský okruh u Jesenice rozšířit na osm pruhů
30. 6. 2020
Jesenice, 30. 6. 2020, tisková zpráva Alternativy…
Zlepšuje skutečně Středočeský kraj dopravu?
18. 3. 2020
Středočeský kraj pro zlepšení dopravní situace v…
Středočeská dálnice v roce 2024? Nereálné!
21. 7. 2019
Zahájení stavby středočeské D3 v roce 2024 je…
Ministerstvo dopravy propaguje kontroverzní dálnici na úkor místních lidí
17. 7. 2019
Ministerstvo dopravy proti lidem v regionu. Na…
Jesenice nesouhlasí se středočeskou dálnicí D3. Není zdaleka sama.
26. 5. 2019
Dne 23. května proběhla v Jesenici u Prahy beseda…
Projekt středočeské D3 ohrožuje rekreační zázemí Pražanů
28. 8. 2018
Jen málokdo nezná Posázaví, tradiční rekreační…
Válka o vodu v ČR začíná! Které ministerstvo bude na straně lidí?
18. 7. 2018
Žluté trávníky, vyprahlé zahrady, mrtvé lesy,…
Zanedbaná a nebezpečná silnice I/3, tzv. Benešovská
22. 2. 2018
Dne 21. února 2018 se na silnici I/3 u Bystřice…
Lobbisté a spekulanti si brousí zuby na dálnici D3
24. 4. 2017
Spolek pro výstavbu D3 a R4 svolal na dnešek do…
Splňte sliby v krajské dopravě, vyzývají spolky Starosty a nezávislé
25. 10. 2016
Spolky sdružené v iniciativě Alternativa…
Babišův týdeník manipuluje s krajskými volbami
23. 9. 2016
Týdeník 5plus2, jeden z titulů mediálního domu…
Starostové: špatnému projektu D3 se budeme aktivně bránit
9. 9. 2016
Na pozvání iniciativy Alternativa středočeské D3…
Dálnice D3 dopravní problémy středních Čech neřeší, shodli se občané v debatě
14. 6. 2016
Region jihu středních Čech potřebuje zlepšit…