ALTERNATIVA STŘEDOČESKÉ D3
Prosaďte výhodnější a šetrnější řešení dopravy na jih od Prahy! Náš hlas
loading

Aktuality

Spor o středočeskou dálnici D3 není soutěž petic, ale hodnot

18. 9. 2020 (Tisková zpráva)

Reakce Alternativy středočeské D3 na článek „ODS spustila petici za dostavbu D3 ve středních Čechách“ ze dne 17. 9. 2020 (1)

Spor o středočeskou dálnici D3 není souboj zájmových skupin podepsaných na peticích, jak staví problém lídr ODS do krajský voleb. Jde o konkurenci různých veřejných zájmů a hodnot: ekonomický zisk firem, tranzitní doprava, zdraví občanů, kvalitní voda a půda, soukromé vlastnictví, svoboda, obyvatelnost krajiny, kvalita životního prostředí, ekologická a ekonomická stabilita regionu. Je s podivem, že pro ODS v případě vidiny dálnice tyto pojmy nic neznamenají.

ODS už měla několikrát v minulosti příležitost vybudovat kvalitní dopravní infrastrukturu vč. sítě dálnic. Výsledek je tristní: promarněné miliardy z evropských dotací i státního rozpočtu, rozestavěné nepropojené úseky po celé republice v důsledku salámové výstavby, nekoncepčnost, tunelování, korupce (2). V roce 2011 prohlásil Andrej Babiš: „Jsem přesvědčen, že resort dopravy patřil v minulosti z hlediska korupce k nejvíce rozkrádaným resortům v ČR. V českém podnikatelském prostředí se o tom mluví dlouho a všichni to kupodivu považují za naprosto přirozené a normální. Resort dopravy, který pláče, že nemá peníze, byl, a možná i stále je tunelován.“ (3)

Není jasné, odkud vzal pan Kuba podklady pro tvrzení, že „jenom 424 lidí je z dotčených obcí […] V obcích, kterých se stavba dotýká, žije 47 000 lidí.“ To je čirá demagogie. Spor o středočeskou dálnici D3 ovšem není soutěž petic, ale hodnot: tranzit vs. region, beton vs. voda, developer vs. občan. Jaká je však šance úspěšně postavit 60 km nové dálnice s mosty a tunely ve složitém terénu, když si stát dosud neporadil s mnohem méně náročnými projekty, které mohou přinést úlevu mnohem dříve?

A proč volá pan Kuba na pomoc Jihočechy? Zapomněl snad, že z Prahy do Jihočeského kraje už jedna dálnice (D4) vede? (13-15) Jejich zájem na stavbě megalomanských dopravních staveb je zřejmý – někteří členové jsou členy nejen Spolku pro výstavbu dálnice D3 a R4, ale i dalších podobných spolků (6), které prosazují výstavbu různých dopravních staveb. Problematickou povahu spolku ukazuje přehled minulosti některých jeho představitelů (7):

Václav Baštýř je bývalý poslanec za ODS. S dálnicí má mnohé zkušenosti: v roce 2010 spekulativně skoupil pozemky pod dálnicí D3, které následně prodal státu mnohonásobně dráž (8). K informacím o pozemcích měl přístup jako člen dozorčí rady Státního fondu dopravní infrastruktury.

Pavel Braha byl náměstkem na Ministerstvu dopravy, odkud odešel, když se ukázalo, že neoprávněně používá titul inženýr (9). Dále byl asistentem poslance Pavla Čiháka, který byl nucen opustit Krajskou správu a údržbu silnic Středočeského kraje kvůli podezření, že plánoval neprůhledné losovačky na opravy silnic s hejtmanem Davidem Rathem (10).

Marek Svoboda, ředitel a de facto vlastník Pragoprojektu, tedy firmy, která profituje z veřejných zakázek spojených s přípravou dálnice D3. Své významné dopravní zakázky si firma umí pohlídat, jak ukázala v roce 2010, kdy pro ŘSD připravovala výběrové řízení (11), jehož se následně sama účastnila. Svoboda během výstavby Pražského okruhu úkoloval díky plné moci od ŘSD i pracovníky státní organizace (12). Současná hejtmanka středočeského kraje Jermanová si nyní bezostyšně povolala Svobodu jako poradce pro urychlení výstavby středočeské D3 „ve veřejném zájmu“ (4, 5).

Alternativa středočeské D3 si váží podpory svých příznivců-petentů, z nichž většina žije v předmětném území, nicméně současně nepřeceňujeme význam podpory jednotlivců vyjádřené pouhým podpisem petice. Kritika západní varianty středočeské D3 se v případě obcí a veřejnosti sjednocené pod peticí AD3 opírá o odbornou revizi projektu středočeské dálnice D3. Řešení AD3 0+, které prosazují, vychází z důkladné znalosti dotčeného území, o které jde a částečně o již existující projekty ŘSD. 

Přílohy tiskové zprávy: 
Řešení AD3 0+ 
Rizika v trase středočeské D3

KONTAKTY:
PhDr. Roman Andres, Alternativa středočeské D3, z. s., tel. 732 906 107
JUDr. Michal Bernard, Ph.D., Advokátní kancelář Dohnal & Bernard, s. r. o., tel: 773 991 250

POZNÁMKY PRO EDITORY:

  1. https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/ods-spustila-petici-za-dostavbu-d3-ve-strednich-cechach/1934037
  2. https://domaci.ihned.cz/c1-66629950-rsd-je-v-podruci-externich-firem-ktere-nemaji-zajem-na-urychleni-vystavby-dalnic-tvrdi-jeho-byvaly-sef
  3. Andrej Babiš v rozhovoru pro Společnost pro rozvoj silniční dopravy 2011
  4. https://rakovnicky.denik.cz/z-regionu/urychleni-dostavby-d3-a-d4-resili-s-ministrem-dopravy-20190727.html
  5. https://www.alternativad3.cz/hejtmanka-jermanova-ano-ve-stretu-zajmu/news/detail/1/2/52/0
  6. Například: Spolek pro výstavbu SOKP, Společnost pro rozvoj silniční dopravy v České republice, z. s.
  7. http://www.dalniced3.cz/#spolek-pro-vystavbu-dalnice-d3-a-d4
  8. http://zpravy.idnes.cz/poslanec-bastyr-nakoupil-pozemky-pod-dalnici-nyni-je-prodava-statu-1pc-/domaci.aspx?c=A120513_150210_praha-zpravy_ab
  9. http://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Asistenta-Babisova-poslance-dobehla-minulost-Rikal-o-sobe-ze-je-inzenyr-303119
  10. http://domaci.ihned.cz/c1-61536160-pavel-cihak-poslanec-ano-ve-sluzbach-davida-ratha
  11. http://ekonomika.idnes.cz/soutez-na-levne-dalnice-si-napsal-mozny-vitez-fo0-/ekonomika.aspx?c=A100524_213310_ekonomika_iky
  12. http://www.euro.cz/archiv/treti-strana-trojuhelniku-1033701
  13. Po brzké dostavbě dálnice D4 (Praha–Písek– ev. České Budějovice), modernizaci IV. železničního koridoru a modernizaci silnice I/3 se stane výstavba SD3 nadbytečnou. V těsné blízkosti by se tak ocitly hned 4 paralelní kapacitní dopravní trasy vedoucí od Prahy na jih. 
  14. Řešení AD3 nemá nahradit dálnici, ale vyřešit stávající dopravní problémy. 
  15. AD3 0+ na rozdíl od západní varianty středočeské D3 
  • je soubor opatření ve stávajících koridorech, který vyjde stát levněji o desítky miliard, nebude indukovat novou dopravu tak jako dálnice, 
  • nezlikviduje krajinu, zemědělskou půdu a vodní zdroje, neohrozí zdejší obce,
  • řeší zlepšení průjezdnosti a bezpečnosti na páteřní silnici I/3 a celkově zlepší dopravní obslužnost regionu na jih od Prahy, 
  • řeší příměstskou dopravu do hlavního města, což je zde hlavní dopravní problém,
  • nezahltí region další dopravou, otevření hodnotnou krajinu Posázaví, Neveklovska a České Sibiře developerům.

Alternativa středočeské D3 z. s. podporuje obce Posázaví, Benešovska a Voticka před negativními dopady kontroverzního projektu středočeské dálnice D3. Na místo něj se snaží prosadit moderní efektivní řešení (Alternativa 0+), které je v souladu s principy udržitelné dopravy, státní Dopravní politikou, požadavky EU a s minimálními negativními dopady na okolí. Alternativa středočeské D3 z. s. není ekologicky zaměřené sdružení, zabývá se danou problematikou z více hledisek. Svou činností pokrývá celých 60 km dlouhé území v koridoru SD3. Alternativa středočeské D3 z. s. spolupracuje mimo svých petentů volněji i dalšími obcemi a řadou expertů a soudních znalců. 

Středočeská D3 (SD3) pochází ze 70. let, posouzení EIA bylo na základě dat 1960–2010, územní a další schvalovací řízení mají probíhat až po roce 2020. S ohledem na další okolnosti, zejména nekvalitní přípravu projektu a průměrnou délku výstavby dálnic v ČR, je tedy možné dokončení projektu téměř jistě až po roce 2030. Toto má být řešení pro budoucí potřeby ČR v době očekávaných zásadních změn (ekonomika, technologie, klima aj.)? SD3 považujeme za dědictví minulosti, které naráží na aktuální situaci v území, jeho potřeby a výzvy. Zastaralé je tak i usnesení vlády z r. 1999, je zde nutnost opakování EIA v některých úsecích, prodlužování platnosti EIA etc. 

Ministerstvo životního prostředí prodloužilo platnost zastaralé EIA pro záměr středočeské D3
22. 3. 2024
Prodloužení, které může být v rozporu se zákonem…
Krajský soud rozhodl o udělení výjimek z ochrany přírody na části trasy středočeské D3
17. 10. 2023
Reakce Alternativy středočeské D3 na matoucí…
Dostavbu dálniční sítě způsobem „za každou cenu“ je nutné změnit
21. 7. 2023
Ministerstvo dopravy protežuje záměr středočeské…
Alternativa středočeské D3 reaguje na netransparentní postup Ministerstva dopravy otázkami
19. 1. 2023
Jednání ministra dopravy se starosty obcí za…
Posudek hydrogeologa komplikuje schvalovací proces středočeské dálnice D3
27. 9. 2022
Odborný posudek zaměřený na dopad uvažované…
Příprava klíčové stavby zlepšující bezpečnost a průjezdnost silnice I/3 u Benešova selhává
9. 6. 2022
Jaká je pak šance úspěšně postavit 60 km dálnice…
Odborný posudek prokazuje absenci prověření středočeské D3 z hlediska dopadu na klima
20. 5. 2022
Posudek prokazuje nesoulad projektu s aktuální…
Salámová metoda? Hra na jistotu.
27. 4. 2022
Kromě prodloužení zastaralého stanoviska EIA chce…
Ředitelství silnic a dálnic chce pro dálnici D3 prodloužit zastaralé stanovisko EIA
5. 4. 2022
ŘSD žádá pro středočeský úsek dálnice D3 o…
Znalecký posudek prokazuje geotechnická rizika projektu středočeské D3
12. 1. 2022
Nově zpracovaný znalecký posudek ve věci…
Platnost stanoviska EIA u středočeské D3 v roce 2022 podruhé vyprší
29. 11. 2021
Stanovisko EIA, které v roce 2011 schválilo…
Vyjádření Alternativy středočeské D3 k dostavbě dálnice D4
10. 6. 2021
Obce a spolky sdružené pod peticí iniciativy…
ODS do předvolebního klání vytahuje kartu středočeské D3
23. 4. 2021
Martin Kupka a Martin Kuba (oba ODS) chtějí…
AD3 a Hnutí Duha podaly stížnost na mluvčího Ředitelství silnic a dálnic ČR Jana Rýdla
11. 3. 2021
Hra na baviče a dopravního experta tiskového…
Žádosti občanů hází úřad do spamu
28. 9. 2020
Téměř stovka občanů a Alternativa středočeské D3,…
Vyděšený Kuba
21. 9. 2020
Reakce Alternativy středočeské D3 na vystoupení…
Spor o středočeskou dálnici D3 není soutěž petic, ale hodnot
18. 9. 2020
Reakce Alternativy středočeské D3 na článek „ODS…
Premiér Babiš jednal s odpůrci středočeské dálnice D3 o řešení dopravy na jih od Prahy
2. 9. 2020
11 obcí, 1500 občanů a 6 spolků podepsaných pod…
Hejtmanka Jermanová (ANO) ve střetu zájmů
1. 9. 2020
Středočeská dálnice D3, protežovaná hejtmankou…
Lživá cena dálnice jako argument pro její výstavbu?
29. 8. 2020
Hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO) ve…
Je Dopravní politika ČR pouhým cárem papíru?
24. 8. 2020
Praha, 23. 8. 2020 - Iniciativa Alternativa…
Ředitelství silnic a dálnic plánuje pražský okruh u Jesenice rozšířit na osm pruhů
30. 6. 2020
Jesenice, 30. 6. 2020, tisková zpráva Alternativy…
Zlepšuje skutečně Středočeský kraj dopravu?
18. 3. 2020
Středočeský kraj pro zlepšení dopravní situace v…
Středočeská dálnice v roce 2024? Nereálné!
21. 7. 2019
Zahájení stavby středočeské D3 v roce 2024 je…
Ministerstvo dopravy propaguje kontroverzní dálnici na úkor místních lidí
17. 7. 2019
Ministerstvo dopravy proti lidem v regionu. Na…
Jesenice nesouhlasí se středočeskou dálnicí D3. Není zdaleka sama.
26. 5. 2019
Dne 23. května proběhla v Jesenici u Prahy beseda…
Projekt středočeské D3 ohrožuje rekreační zázemí Pražanů
28. 8. 2018
Jen málokdo nezná Posázaví, tradiční rekreační…
Válka o vodu v ČR začíná! Které ministerstvo bude na straně lidí?
18. 7. 2018
Žluté trávníky, vyprahlé zahrady, mrtvé lesy,…
Zanedbaná a nebezpečná silnice I/3, tzv. Benešovská
22. 2. 2018
Dne 21. února 2018 se na silnici I/3 u Bystřice…
Lobbisté a spekulanti si brousí zuby na dálnici D3
24. 4. 2017
Spolek pro výstavbu D3 a R4 svolal na dnešek do…
Splňte sliby v krajské dopravě, vyzývají spolky Starosty a nezávislé
25. 10. 2016
Spolky sdružené v iniciativě Alternativa…
Babišův týdeník manipuluje s krajskými volbami
23. 9. 2016
Týdeník 5plus2, jeden z titulů mediálního domu…
Starostové: špatnému projektu D3 se budeme aktivně bránit
9. 9. 2016
Na pozvání iniciativy Alternativa středočeské D3…
Dálnice D3 dopravní problémy středních Čech neřeší, shodli se občané v debatě
14. 6. 2016
Region jihu středních Čech potřebuje zlepšit…