Aktuality
Vyjádření Alternativy středočeské D3 k dostavbě dálnice D4
10. 6. 2021 (Tisková zpráva)
Obce a spolky sdružené pod peticí iniciativy Alternativa středočeské D3 vítají dostavbu dálnice D4. Tato dálnice představuje na rozdíl od středočeské D3 racionální dálniční spojení Středočeského a Jihočeského kraje v již zavedeném dopravním koridoru. Je ekonomicky i technicky dobře dosažitelná a netrpí zásadními problémy, jak tomu bohužel je u středočeské D3. Záleží jen na Ministerstvu dopravy a politické vůli, zda spojí D4 v blízké budoucnosti Prahu přímo s Českými Budějovicemi.
Stavba středočeské D3 je naopak v rozporu s vrcholným strategickým dokumentem Dopravní politika ČR a v rámci EU rovněž s Nařízením Evropského parlamentu a Rady EU č. 1315/2013 o hlavních směrech Unie pro rozvoj transevropské dopravní sítě. Oba tyto dokumenty požadují rozvoj dálniční dopravy pouze v existujících dopravních koridorech a preferují multimodální nízkoemisní způsoby dopravy před dálnicemi.
Pro dopravní obslužnost východního prostoru od Vltavy (Benešovsko, Táborsko), je klíčová důkladná modernizace silnice I/3, zatímco státem protěžovaná západní varianta středočeské D3 by území jen přitížila přílivem indukované tranzitní dopravy. Místní dopravě by nepomohla.
Středočeská D3 ohrožuje 60 km krajiny Posázaví, Benešovska a Voticka např. likvidací vodních zdrojů, fragmentací dosud neporušené krajiny, přívalem developerů a tranzitní dopravy, hlukem aj. V samotném Posázaví je jedním z problémů návrh tunelů a rekordně vysokého mostu v poddolovaném území. Soudní znalci zde upozorňují např. na vysoké riziko propadů terénu či nedostatečnost geologických podkladů projektu.
Milan Makovec ze spolku Alternativa středočeské D3 situaci komentuje: „Ministerstvo dopravy si protiřečí, když volá po dopravní obslužnosti sídel a současně prosazuje trasu dálnice v nejméně zalidněné oblasti středočeského kraje mimo větší sídla a stávající dopravní koridory.“
Projekt středočeské D3 z 80. let minulého tisíciletí je prakticky stále v počátcích schvalovacího procesu. Kromě západní varianty existuje ještě východní varianta dálnice schválená stanoviskem EIA z roku 2012 a aktuálně diskutované „nedálniční“ řešení AD3 0+.
Kontakt: Roman Andres (předseda) 732906107
Poznámky pro editory:
1. hlavní problémy středočeské D3 v přehledné infografice: https://www.alternativad3.cz/hrozby-pro-okoli/1/134
2. alternativní řešení AD3 0+ v přehledné infografice: https://www.alternativad3.cz/alternativni-reseni-0-/1/136
3. text petice Alternativy středočeské D3: https://alternativad3.cz/petice
4. oponentní odborné posudky: https://www.alternativad3.cz/archive/1/3/14
5. další tematické výstupy ke kauze středočeské D3: https://alternativad3.cz/pro-media/1/142
6. hlavní fáze schvalovacího procesu SD3, červeně zvýrazněné body ještě neproběhly:
1 zásady územního rozvoje Středočeského kraje (ZUR)
2 posouzení vlivu na životní prostředí (EIA) + posudek MŽP
3 dokumentace pro územní rozhodnutí (DÚR)
4 řízení o výjimkách z ochrany zvláště chráněných druhů
5 územní řízení (vč. závazných stanovisek a vyjádření VŠECH dotčených subjektů)
6 dokumentace pro stavební povolení (DSP)
7 stavební řízení
8 majetkoprávní vypořádání, vyvlastňování
9 zadávací řízení na zhotovitele stavby
Aktuality
4. 12. 2024
28. 11. 2024
7. 10. 2024
17. 9. 2024
11. 9. 2024
6. 9. 2024
22. 3. 2024
17. 10. 2023
21. 7. 2023
11. 2. 2023
19. 1. 2023
18. 1. 2023
13. 1. 2023
19. 12. 2022
27. 9. 2022
9. 6. 2022
20. 5. 2022
5. 4. 2022
12. 1. 2022
7. 1. 2022
29. 11. 2021
10. 6. 2021
31. 5. 2021
23. 4. 2021
11. 3. 2021
18. 9. 2020
18. 9. 2020
7. 9. 2020
2. 9. 2020
1. 9. 2020
29. 8. 2020
24. 8. 2020
8. 7. 2020
30. 6. 2020
15. 6. 2020
18. 3. 2020
22. 11. 2019
21. 7. 2019
17. 7. 2019
26. 5. 2019
28. 8. 2018
18. 7. 2018
22. 2. 2018
24. 4. 2017
25. 10. 2016
23. 9. 2016
9. 9. 2016
1. 9. 2016
14. 6. 2016