Aktuality
ŘSD - výrobce kvalitních špuntů
24. 4. 2024 (Komentář)Od Berouna se na D5 tvoří ve špičkách kolony a dle ŘSD by s tím „PRÝ MOHLO POMOCI“ právě toto rozšíření. V zápětí však dodává, že připojení D5 na pražský okruh v souvislosti s množstvím aut a kamionů už řadu let funguje jako ŠPUNT. 👶 I malé dítě si dokáže představit, že se kolona na D5 možná o něco zkrátí, ale špunt nevyrazí. Takže postavíme, peníze utratíme a uvidíme, jestli naše řešení pomůže. ❗️A podobné je to i s připojením plánované STŘEDOČESKÉ D3 u Jesenice, kde je situace snad ještě horší. A panu ministrovi dopravy je to šumafuk. Ten si raději dělá selfíčka s parní lokomotivou 🚂. -mim-
Šetrnost a udržitelnost ale pouze na papíře
10. 4. 2024 (Komentář)Dostavbou D4 se tak otevře automobilové dopravě cesta z Prahy do Písku. Pro řidiče jistě dobrá zpráva, zároveň je to šance přehodnotit lpění ministerstva dopravy na výstavbě paralelní trasy, středočeské D3, a místo ní dostavět dálnici D4 do Českých Budějovic. Kdyby to MD s celým svým aparátem myslelo upřímně, přinejmenším by se touto myšlenkou vážně zabývalo (D4 je součástí mezinárodní sítě TEN-T).
D4 z Prahy do Písku je budována jako tzv. PPP stavba, tj. se soukromým investorem. Končí totiž placení dálnic z evropských peněz: ty budou nadále určeny na udržitelnější formy dopravy, zejména železnici. To je další důvod, proč přehodnotit výstavbu středočeské D3. Nejen že by kopírovala již existující trasu: jde o předražený projekt, na nějž nebudou peníze. Děkujeme MD za SNAHU o šetrnost. -paš-
Dobrá zpráva! Přerušení územního rozhodnutí.
27. 3. 2024 (Komentář)Byli jsme společně s obcemi účastníkem tohoto řízení také DÍKY VAŠÍ PODPOŘE ❤️. I malý krůček může zvrátit velký proces. -mim-
Dobrá zpráva překvapivě z ŘSD!
27. 3. 2024 (Komentář)Zahloubení silnice I/3 mezi konopišťským zámeckým parkem a Benešovem by k realizaci mělo dospět dříve, než samotné budování dálnice D3 přes Benešovsko. Potvrdil to generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR Radek Mátl.
Znamenalo by to samozřejmě lepší průjezdnost a bezbečnost silnice 1/3 v tomto úseku, který se dle informace z ŘSD plánuje rozšiřovat o jeden pruh. Znamená to zrychlení provozu a též rychlejší realizaci, než je právě megastavba středočeské D3. Ta by se po kompletní modernizaci celé I/3 stala nadbytečnou.
Podle benešovského místostarosty Romana Tichovského je ale tato akce v současné době v kolizi s krajskou stavbou depozitáře Muzea Podblanicka v areálu benešovského střediska Krajské správy a údržby silnic.
„Věřím ale, že tyto záležitosti vyřešíme, protože tyto kolize jsou řešitelné třeba nějakým provizoriem,“ řekl Benešovskému deníku Radek Mátl.
ŘSD též informovalo, že projektová studie byla již schválena. V prosinci 2023 byla odeslána žádost o povolení stavby na Středočeský kraj. Podle předpokladů by její vyřízení mohlo být koncem letošního roku. Stavba by tak měla započít v roce 2026. Věřme, že Středočeský kraj dá projektu zelenou.
-hol-
Zdroj: ŘSD a Benšovský deník
Ministerstvo životního prostředí prodloužilo platnost zastaralé EIA pro záměr středočeské D3
22. 3. 2024 (Tisková zpráva)Stanovisko EIA (posouzení vlivu stavby na obyvatele a jejich životní prostředí), bylo pro středočeskou D3 (dále jen SD3) vydáno poprvé v roce 2012. Podklady k němu vznikly na základě podkladů z let 1970–2011. Platnost stanoviska skončila v roce 2017. Následně byla prodloužena o dalších pět let do roku 2022. Aktuální žádost o prodloužení byla podána Ředitelstvím silnic a dálnic (dále jen ŘSD) v únoru 2022. Ministerstvo životního prostředí (dále jen MŽP) o prodloužení rozhodlo teprve v březnu roku 2024. Po celou dobu bylo veřejnosti odepřeno nahlížet do spisové dokumentace.
Mezi vytýkanými body nejde o drobnosti - rozpory mezi aktuálním stavem a jeho popisem v EIA jsou podstatné: Některé obce v daném území doznaly nadpolovičního nárůstu počtu obyvatel, změnil se vodní režim krajiny apod.
Původní posouzení také nezahrnuje zásadní skutečnosti, např. že byl dokončen IV. železniční koridor, před dokončením je dostavba D4, částečně je modernizována silnice I/3. V návaznosti na to se změnily dopravní toky, pro něž je D3 disponována, a je na místě revidovat samotný dopravní význam této dálnice.
Roman Andres z organizace Alternativa středočeské D3 rozhodnutí MŽP komentuje: „Je alarmující, že stát prostřednictvím Ministerstva dopravy i přes obrovské aktuální problémy stále trvá ze všech variant řešení na tom nejdražším, nejkomplikovanějším a nejvíce riskantním. Je pro nás zklamáním, že Ministerstvo životního prostředí neobhájilo svoji roli před tlakem konkurenčního resortu. De facto se přidalo ke spolupráci na přípravě environmentálně škodlivého záměru.“
„Jsme přesvědčeni, že prodloužení je v rozporu se zákonem č. 100/2001 Sb. o posuzování vlivů na životní prostředí hned ze tří důvodů: původní dokumentace, na niž se EIA odvolávala, obsahuje dnes již neaktuální data o předmětném území a záměru; aktuálně existují podstatné změny ve stavu životního prostředí, ve stupni poznání a metodiky; aktuálně existují nové problémy (typicky změna klimatu), jež původní EIA pochopitelně nereflektuje.“ říká Michal Bernard, právní zástupce AD3 a obcí ohrožených záměrem SD3.
Ve schvalovacím procesu záměru středočeské D3 je nyní podstatné, že
• ŘSD žádá již po několikáté neúspěšně pro středočeskou D3 o územní rozhodnutí - příslušný úřad žádost označil za nezpůsobilou a žádal o doplnění podkladů;
• ekonomická výhodnost závratné "investice" větší než 60 miliard stojí na podkladech starších roku 2015;
• dopravní výhodnost SD3 se opírá o sčítání dopravy z let 2005 a 2010.
Roman Andres dále vysvětluje:
„Dopady na životní prostředí jsou ve skutečnosti jen dílčí částí problému se středočeskou D3. Zásadní je, že ten záměr je výhodný víceméně pouze pro mezinárodní dopravu, developery a dodavatele projektu. Pro všechny ostatní jsou její přínosy zanedbatelné či převažují negativa. MD nepředložilo žádné aktuální důkazy o jednoznačné dopravní a ekonomické výhodnosti a environmentální přijatelnosti záměru SD3 pro Českou republiku. Nezávazné sliby a vzletná rétorika ministra Kupky ve skutečnosti zakrývají nepřijatelné mrhání veřejnými prostředky a pošlapání podstaty rozhodovacího procesu, který má být založen na aktuálních a pravdivých podkladech – to v případě prodloužení rozhodně nebylo dodrženo.“
POZNÁMKY PRO EDITORY:
1. Alternativa středočeské D3 z.s. podporuje obce Posázaví, Benešovska a Voticka před negativními dopady kontroverzního projektu středočeské dálnice D3. Na místo něj prosazuje řešení A0+. Alternativa středočeské D3 z.s. není ekologicky zaměřené sdružení, zabývá se danou problematikou z více hledisek a svou činností pokrývá celých 60 km dlouhé území v koridoru SD3. AD3 spolupracuje mimo svých petentů i s dalšími obcemi, experty a soudními znalci.
2. Schvalovací proces středočeské D3 přehledně: https://www.alternativad3.cz/schvalovaci-proces/1/144
3. Příloha B14 dokumentace EIA: multikriteriální hodnocení (Pragoprojekt in dokumentace EIA D3 středočeská část, 2011): https://portal.cenia.cz/eiasea/detail/EIA_MZP325?lang=cs
4. Požadavky Evropské komise na posuzování vlivu dopravní infrastruktury na změnu klimatu: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/23a24b21-16d0-11ec-b4fe-01aa75ed71a1/language-en
5. Odborný posudek k prodloužení platnosti stanoviska EIA: https://www.alternativad3.cz/archive/14/prodlouzeni_eia_asitis2.pdf
10. 4. 2024
27. 3. 2024
22. 3. 2024
17. 3. 2024
24. 10. 2023
17. 10. 2023
16. 10. 2023
12. 10. 2023
5. 10. 2023
22. 9. 2023
24. 7. 2023
21. 7. 2023
6. 6. 2023
6. 6. 2023
5. 6. 2023
22. 5. 2023
30. 4. 2023
13. 2. 2023
13. 2. 2023
11. 2. 2023
7. 2. 2023
27. 1. 2023
19. 1. 2023
18. 1. 2023
13. 1. 2023
9. 1. 2023
19. 12. 2022
11. 12. 2022
25. 10. 2022
6. 10. 2022
27. 9. 2022
9. 6. 2022
20. 5. 2022
13. 4. 2022
5. 4. 2022
20. 3. 2022
1. 3. 2022
16. 2. 2022
25. 1. 2022
21. 1. 2022
12. 1. 2022
7. 1. 2022
29. 11. 2021
7. 9. 2021
13. 8. 2021
12. 8. 2021
10. 6. 2021
2. 6. 2021
31. 5. 2021
21. 5. 2021
19. 5. 2021
15. 5. 2021
23. 4. 2021
18. 4. 2021
16. 4. 2021
10. 4. 2021
11. 3. 2021
22. 12. 2020
21. 12. 2020
21. 12. 2020
5. 11. 2020
30. 9. 2020
18. 9. 2020
18. 9. 2020
14. 9. 2020
7. 9. 2020
2. 9. 2020
2. 9. 2020
1. 9. 2020
29. 8. 2020
24. 8. 2020
20. 8. 2020
8. 7. 2020
30. 6. 2020
24. 6. 2020
19. 6. 2020
15. 6. 2020
18. 3. 2020
22. 11. 2019
30. 10. 2019
21. 7. 2019
17. 7. 2019
26. 5. 2019
22. 12. 2018
13. 12. 2018
7. 12. 2018
10. 11. 2018
28. 8. 2018
18. 7. 2018
1. 6. 2018
22. 2. 2018
10. 2. 2018
1. 7. 2017
24. 4. 2017
1. 3. 2017
21. 1. 2017
25. 10. 2016
23. 9. 2016
9. 9. 2016
1. 9. 2016
14. 6. 2016