Aktuality
Podivná argumentace o stavbě dálnic v Česku
16. 10. 2023 (Komentář)
Vybíráme z tisku (Jan Zeman - Ekolist). Autor článku sleduje výroky ekonoma Křečka (toho času hlavní ekonomický poradce předsedy vlády České republiky Petra Fialy), který tvrdí, že nám chybí polské tempo dálnic, a že v dálnicích i za Polskem zaostáváme.
Závěrem pak zaznívá přesné shrnutí a vyvracení argumentů, kterými se vláda, dálničáři, ale i laická veřejnost zaštiťují. Citujeme: „Česko se zavázalo dosáhnout klimaticky neutrálního rozvoje do roku 2050. Výstavba dálnic je sice dálničáři vydávána za ekologicky šetrnou a příslušné státní orgány se v tom smyslu vyjadřují i v rámci hodnocení vlivů na životní prostředí, leč realita je zcela jiná: nová dálnice přináší vysoké zábory půdy, těžké dělící efekty přírody a někdy i osídlení. Zdvoj až zečtyřnásobení objemu silniční dopravy v trase nové dálnice (proto se staví) znamená, že při třetinové měrné nehodovosti nula od nuly pojde, a že při dvoutřetinových měrných emisích toxických a skleníkových plynů se tyto zhruba zdvojnásobí. Jedno zdvojnásobení silniční dopravy v příslušné trase nové dálnice vzniká vytvořením nové dopravy, která by bez dálnice nevznikla (v příkrém rozporu s potřebou minimalizovat dopravní potřeby), druhé zdvojnásobení vzniká přetažením příslušné dopravy ze souběžných železnic, popř. i vodních cest, jejichž provoz je emisně i energeticky mnohem šetrnější ve srovnání se silniční dopravou.“
10. 4. 2024
27. 3. 2024
17. 3. 2024
24. 10. 2023
16. 10. 2023
12. 10. 2023
5. 10. 2023
22. 9. 2023
24. 7. 2023
6. 6. 2023
6. 6. 2023
5. 6. 2023
22. 5. 2023
30. 4. 2023
13. 2. 2023
13. 2. 2023
7. 2. 2023
27. 1. 2023
9. 1. 2023
11. 12. 2022
25. 10. 2022
6. 10. 2022
13. 4. 2022
20. 3. 2022
1. 3. 2022
16. 2. 2022
25. 1. 2022
21. 1. 2022
7. 9. 2021
13. 8. 2021
12. 8. 2021
2. 6. 2021
21. 5. 2021
19. 5. 2021
15. 5. 2021
18. 4. 2021
16. 4. 2021
10. 4. 2021
22. 12. 2020
21. 12. 2020
30. 9. 2020
14. 9. 2020
24. 6. 2020
19. 6. 2020
30. 10. 2019
13. 12. 2018
7. 12. 2018
10. 11. 2018
1. 6. 2018
10. 2. 2018
1. 7. 2017
1. 3. 2017
21. 1. 2017