Aktuality
Ministerstvo dopravy za uplynulý půlrok dvakrát překročilo svoje kompetence
22. 9. 2023 (Komentář)Návrh z pera Ministerstva dopravy NEMÁ žádné koncepční opodstatnění, za to má silný potenciál velmi oslabit pravomoci MMR a výrazně posílit MD v bezohledném prosazovaní dopravních staveb.
Problematický retro záměr středočeské dálnice D3, který prosazuje současný ministr dopravy Kupka (ODS), je bezohledný k dotyčnému zemí i státní kase. To tvrdíme jako účastníci třicet let trvající debaty, důkladného rozboru současné projektové dokumentace a v neposlední řadě zejména na základě odborné expertízy.
Nejsou peníze. ŘSD odkládá obchvaty u Budějovic na neurčito, ač jsou připraveny
24. 7. 2023 (Komentář)Tato přeložka je i součástí našeho řešení A0+, neboť to spolu s D4 může zajistit dálniční spojení Praha - České Budějovice namísto nevhodně trasovaného projektu středočeské D3. Jak je možné, že vláda stále počítá s výstavbou středočeské D3 za minimálně 60 miliard, když nemá peníze ani na stavbu důležitého 9km úseku v rovinaté krajině?
Možná by se peníze našly, kdyby vláda přehodnotila své urputné lpění na středočeské D3, a místo toho urychlila realizaci řešení A0+. To má tak jako tak ve svých plánech (okolo obchvatu Miličína zatím opatrně přešlapuje). Pokud by se zrealizovala dostavba D4 v nepoměrně výhodnějších krajinných podmínkách, jehož součástí je i modernizace I/20, bylo by dálniční spojení Prahy s Českými Budějovicemi hotové daleko dříve a daleko levněji. To by ale výstavba dopravních staveb nesměla být pod vlivem firem a zájmových skupin.
Dostavbu dálniční sítě způsobem „za každou cenu“ je nutné změnit
21. 7. 2023 (Tisková zpráva)Výpočet nákladů na stavbu středočeské D3 se opírá o cenové normativy z roku 2015 a výsledky sčítání dopravy z roku 2010. Celkové reálné náklady vyvolané touto stavbou jsou pro státní rozpočet velkou neznámou. Příprava středočeské D3 je provázena mnoha nejasnostmi ohledně účelnosti investice, dopravního přínosu a negativních dopadů na obce v okolí její trasy.
Nehospodárnost projektové přípravy dopravních staveb a nekoncepčnost postupu zodpovědných činitelů kritizoval již v minulosti Nejvyšší kontrolní úřad. Kritici z řad odborníků upozorňují, že plánování infrastruktury je víceméně v područí dodavatelských firem. V přípravě výstavby dopravních staveb tak stát přichází o miliardy. Mnohé obce a spolky znepokojuje, že je stále upřednostňována středočeská dálnice D3, která poslouží převážně tranzitu, zatímco stavby, které mohou brzy a relativně levně pomoci místním (např. SV obchvatu Benešova, zahloubení silnice I/3, obchvat Miličína) se opět zpožďují.
Situaci dobře ilustruje i aktuální informace Ředitelství silnic a dálnic, které prý nemá peníze na dostavbu I/20 https://zdopravy.cz/nejsou-penize-rsd-odklada-obchvaty-u-budejovic-na-neurcito-ac-jsou-pripraveny-167562/, avšak současně utrácí miliony na přesvědčovací kampaně ve prospěch dalšího utrácení v mnohem dražších projektech (např. https://rozumnadoprava.cz/komunikacni-a-medialni-kampan-rsd-k-prosazovani-projektu-sokp-518-519-a-520-v-dotcenych-uzemich/). Sílí podezření, že zde byla účelově zastavena příprava efektivního a relativně levného řešení, protože by ještě více ztratila opodstatnění příprava středočeské D3. Po dostavbě D4 v roce 2024 a připraveném rozšíření silnice č. I/20, které mělo být aktuálně zahájeno, by se totiž rychle a efektivně dosáhlo kýženého dálničního spojení mezi Prahou a Českými Budějovicemi.
Roman Andres, předseda Alternativy středočeské D3 komentuje situaci: „Ministerstvo dopravy sype v době, kdy si všichni utahují opasky, bezúčelně miliardy do megalomanských projektů, na obchvaty měst a potřebné inovace v době infrastruktuře prý ale nemá peníze. Snaží se dohnat vlak, který mu ujel před lety, místo, aby nastoupilo do toho, který odjíždí dnes. Neaktuální ekonomické posouzení ani netransparentní použití dopravního modelu nemůže být relevantním podkladem, ze kterého se odvozuje potřebnost stavby středočeské dálnice D3 a její parametry.“
Dopravní přínos záměru středočeské D3 byl stanoven na základě sčítání dopravy v roce 2010, při čemž použitý dopravní model je v rukou soukromé firmy, která je zároveň dodavatelem projektové dokumentace. Kalkulace nákladů, pro kterou byly použity cenové normativy z roku 2015 a proběhla bez použití aktuálně platných metodik, nebyla dosud aktualizovaná, nepokrývá všechny náklady vyvolané záměrem a není vůbec zřejmé jaké náklady jsou v ní započítány a jaké nikoliv. Nezávislé posouzení ekonomické výhodnosti zcela chybí.
Celkové náklady na přípravu středočeské D3 během posledních 20 let jsou v řádu stovek milionů korun. Odhadovaná pořizovací cena přesáhla 60 miliard kč a dále roste. Nejsou do ní započítány další podstatné náklady vyvolané stavbou dálnice (přeložky a obchvaty obcí, uvažovaný vodovod, dálniční odpočívky aj.
KONTAKT:
Roman Andres, předseda Alternativy středočeské D3: 732906107
POZNÁMKY PRO EDITORY:
- zpráva NKÚ č. 10/15: https://www.nku.cz/scripts/rka/detail.asp?cisloakce=10/15
- https://www.ceskatelevize.cz/porady/1095913550-nedej-se/220562248410019-zabijeni-povoleno/ DŮLEŽITÉ V ČASE 13.10-16.30
- stát počítá pro středočeskou dálnici D3 s cenou vyšší než 60 miliard kč: https://www.pribram.cz/clanek/stredocesky-kraj-ma-v-investicnim-planu-projekty-za-594-mld-kc/15147/
- hlavní fáze schvalovacího procesu středočeské D3 přehledně: https://www.alternativad3.cz/schvalovaci-proces/1/144
- hlavní problémy středočeské D3 v přehledné infografice: https://www.alternativad3.cz/hrozby-pro-okoli/1/134
- alternativní řešení A 0+ v přehledné infografice: https://www.alternativad3.cz/alternativni-reseni-0-/1/136
Důležité pro vlastníky pozemků na trase středočeské D3
6. 6. 2023 (Komentář)Kdy: čtvrtek 8. června 2023, 13 - 16 hod
Ve kterých situacích a za jakých podmínek může vlastníkům vzniknout právo na náhradu za omezení či znemožnění výstavby způsobené územním plánem nebo jeho změnou? Dozvíte se na našem nejbližším on-line semináři. Přihlásit se můžete, i když se v plánovaný čas semináře nemůžete zúčastnit. Každý z účastníků obdrží kompletní videozáznam celého semináře. Pořádá Advokátní kancelář Dohnal & Bernard.
Přihlašovací formulář zdePomozte upozornit na ohrožení unikátní krajiny Dolního Posázaví a Českého Meránu
6. 6. 2023 (Komentář)V sobotu 10. 6. v 9:30 startuje tradiční "Pouť krajinou, která možná nebude". Akci pořádá spolek Krajina 2000. Sraz účastníků je u kaple sv. Václava v Jílovém u Prahy (v Lázních) a délka trasy je 5 km. Je vhodná i pro rodiče s kočárky. Mottem akce je "pojďme se projít překrásnou krajinnou s přáním, aby zůstala zachována budoucím generacím". Ve stejný den odpoledne pak startuje Cyklistická vyjížďka Posázavím podél trasy D3. Projeďte si trasu zamýšlené dálnice D3 a podpořte alternativní řešení této dlouho plánované sporné autostrády, která by navždy změnila zdejší krajinu. Akce se koná v sobotu 10. 6. od 12:30. Start je u kostela v Jílovém u Prahy a cíl ve Václavicích u Benešova (odtud se lze dopravit zpět vlakem). Zmiňte se o akci svým přátelům. Návrat zpět je možný vlakem z Benešova.
22. 9. 2023
24. 7. 2023
21. 7. 2023
6. 6. 2023
6. 6. 2023
5. 6. 2023
22. 5. 2023
30. 4. 2023
13. 2. 2023
13. 2. 2023
11. 2. 2023
7. 2. 2023
27. 1. 2023
19. 1. 2023
18. 1. 2023
13. 1. 2023
9. 1. 2023
19. 12. 2022
11. 12. 2022
25. 10. 2022
6. 10. 2022
27. 9. 2022
9. 6. 2022
20. 5. 2022
13. 4. 2022
5. 4. 2022
20. 3. 2022
1. 3. 2022
16. 2. 2022
25. 1. 2022
21. 1. 2022
12. 1. 2022
7. 1. 2022
29. 11. 2021
7. 9. 2021
13. 8. 2021
12. 8. 2021
10. 6. 2021
2. 6. 2021
31. 5. 2021
21. 5. 2021
19. 5. 2021
15. 5. 2021
23. 4. 2021
18. 4. 2021
16. 4. 2021
10. 4. 2021
11. 3. 2021
22. 12. 2020
21. 12. 2020
21. 12. 2020
5. 11. 2020
30. 9. 2020
18. 9. 2020
18. 9. 2020
14. 9. 2020
7. 9. 2020
2. 9. 2020
2. 9. 2020
1. 9. 2020
29. 8. 2020
24. 8. 2020
20. 8. 2020
8. 7. 2020
30. 6. 2020
24. 6. 2020
19. 6. 2020
15. 6. 2020
18. 3. 2020
22. 11. 2019
30. 10. 2019
21. 7. 2019
17. 7. 2019
26. 5. 2019
22. 12. 2018
13. 12. 2018
7. 12. 2018
10. 11. 2018
28. 8. 2018
18. 7. 2018
1. 6. 2018
22. 2. 2018
10. 2. 2018
1. 7. 2017
24. 4. 2017
1. 3. 2017
21. 1. 2017
25. 10. 2016
23. 9. 2016
9. 9. 2016
1. 9. 2016
14. 6. 2016