Aktuality
Příprava klíčové stavby zlepšující bezpečnost a průjezdnost silnice I/3 u Benešova selhává
9. 6. 2022 (Tisková zpráva)Článek zde: https://benesovsky.denik.cz/zpravy_region/tunel-u-konopiste-v-nedohlednu-kraj-zamitl-zadost-rsd-o-umisteni-stavb-20220602.html. Oproti harmonogramu ŘSD z roku 2016 nabralo vyřešení situace na přetížené silnici I/3 u Benešova již čtyři roky zpoždění a dále se opožďuje. Podle Krajského úřadu Středočeského kraje předložená žádost ŘSD neměla předepsané náležitosti stavebního zákona a neposkytovala dostatečný podklad pro posouzení umístění navrhované stavby.
Alternativa středočeské D3 požádala generálního ředitele ŘSD Radka Mátla v dopise o kritické prověření práce dotyčného útvaru ŘSD s cílem obnovit řízení o stavbě v co nejkratší době.
S podobnými problémy se však potýkají i další stavby na páteřní silnici regionu. Na obchvat Olbramovic se čekalo 30 let, obchvat Miličína je v nedohlednu, na severovýchodní obchvat Benešova údajně nejsou peníze. Existuje podezření, že jsou klíčové stavby, které mají zlepšit bezpečnost a průjezdnost na silnici I/3, zdržovány úmyslně. V jistém smyslu totiž konkurují stavbě středočeské D3, neboť v případě vyřešení problémů na silnici I/3 by tato kontroverzní dálnice ztratila zbytky opodstatnění.
Nikde a nikým při tom není zaručeno snížení zátěže na silnici I/3 v případě existence dálnice. Zkušenosti z praxe i odborné studie dokazují, že dálnice indukují další dopravu – především mezinárodní tranzit, což přispěje k plošnému zvýšení hluku, emisí a stresu z dopravy. Chybí nezvratné důkazy, že je středočeská D3 z hlediska dopravy nezbytná. Zlepšení lze dosáhnout mnohem snadněji, levněji a dříve, než prostřednictvím dálnice.
Milan Makovec z Alternativy středočeské D3 situaci komentuje: „ŘSD opakovaně informuje o termínech i cenách přípravy staveb přehnaně optimisticky. Oproti plánu je však realita velmi odlišná a dochází jak k významným průtahům, tak i k navyšování nákladů. Buďto jsou tedy harmonogramy ŘSD nastavené předem nerealisticky, nebo jde o trestuhodné selhání při jejich dodržování. V nejhorším případě by mohlo jít o cílenou strategii a účelové klamání.“
V reálu je dopravní situace u Benešova naprosto zoufalá a celý úsek silnice I/3 od Mirošovic po Miličín je nezbytné modernizovat bez ohledu na to, zda v budoucnu bude či nebude existovat středočeská D3. Lidé jsou nuceni snášet každodenní důsledky neschopnosti státní správy vyřídit technickou stránku věci i přes to, že dotyčná stavba nemá zásadní odpůrce a naopak má od vedení města Benešov i veřejnosti podporu. Kvůli zastírání nekvalitní přípravy důležitých dopravních staveb je Ministerstvo dopravy i ŘSD dlouhodobě kritizováno obcemi, veřejností, i odborníky.
KONTAKT: Roman Andres, předseda Alternativy středočeské D3: 732906107
POZNÁMKY PRO EDITORY:
Alternativa středočeské D3 z.s. podporuje 11 obcí Posázaví, Benešovska a Voticka, které nesouhlasí s realizací kontroverzního projektu středočeské dálnice D3. Namísto něj prosazuje řešení A 0+. Svou činností pokrývá organizace celých 60 km dlouhé území v koridoru středočeské D3 s spolupracuje při tom kromě svých petentů i s dalšími obcemi, experty a soudními znalci.
- vizualizace řešení: https://www.youtube.com/watch?v=slXRyNz3ILs
- hlavní problémy středočeské D3 v přehledné infografice: https://www.alternativad3.cz/hrozby-pro-okoli/1/134
- alternativní řešení A 0+ v přehledné infografice: https://www.alternativad3.cz/alternativni-reseni-0-/1/136
Odborný posudek prokazuje absenci prověření středočeské D3 z hlediska dopadu na klima
20. 5. 2022 (Tisková zpráva)Zhotovitel znaleckého posudku ASITIS s.r.o. v posudku např. zmiňuje: „Mezi nejzásadnějšími nedostatky je plánování dopravních kapacit pro rok 2030, namísto roku 2080-2130, absence uchopení témat elektromobility, zadržení a retence vody pro potřebu zvládání sucha, obdobně jako reflexe změněných klimatických podmínek a opatření zajišťujících obnovení odolnosti narušených ekosystémů na změny klimatu, či plánování odolnosti infrastruktury na nové hydrometeorologické extrémy, které se stávají realitou.“
Naprosto zásadní je prověření záměru z hlediska klimatického dopadu dle technického pokynu Evropské komise, což se zatím nestalo. Nedodržení zákona o řádném posuzování vlivu na životní prostředí (EIA) je důvodem k zahájení šetření Evropské komise, zda není evropská legislativa životního prostředí v ČR obcházena.
Nikde a nikým při tom není zaručeno snížení zátěže na silnici I/3 v případě existence dálnice. Zkušenosti z praxe i odborné studie dokazují, že dálnice indukují další dopravu – především mezinárodní tranzit, což přispěje k plošnému zvýšení hluku, emisí a stresu z dopravy. Chybí nezvratné důkazy, že je středočeská D3 z hlediska dopravy nezbytná a nezhorší dopady klimatické změny na našem území.
Zuzana Topiarzová z Alternativy středočeské D3 k tomu uvádí: „Nelze souhlasit s tím, že Ministerstvo dopravy povyšuje veřejný zájem stavby dálnice nad ostatní veřejné zájmy a práva, jako je např. klimatická bezpečnost, vlastnictví půdy, zdraví obyvatel či kvalita života. Tento posudek prokazuje m.j. i špatnou strategii Ministerstva dopravy dostavět problematický historický projekt za každou cenu. Navzdory změněnému stavu a potřebám území i navzdory aktuálnímu ekonomickému a environmentálnímu kontextu.“
Zastírání problémů státem protěžovaného řešení vytýkají Ministerstvu dopravy odpůrci stavby i nezávislí odborníci.
KONTAKT: Roman Andres, předseda Alternativy středočeské D3: 732906107
POZNÁMKY PRO EDITORY:
Alternativa středočeské D3 z.s. podporuje 11 obcí Posázaví, Benešovska a Voticka, které nesouhlasí s realizací kontroverzního projektu středočeské dálnice D3. Namísto něj prosazuje řešení A 0+. Svou činností pokrývá organizace celých 60 km dlouhé území v koridoru středočeské D3 s spolupracuje při tom kromě svých petentů i s dalšími obcemi, experty a soudními znalci.
- nový posudek klima vs. SD3: https://www.alternativad3.cz/archive/14/prodlouzeni_eia_asitis2.pdf
- Společnost ASITIS s.r.o. (zhotovitel posudku) je poradenská společnost zaměřená na řešení témat souvisejících s klimatickou změnou v oblastech adaptace a mitigace klimatické změny s týmem odborníků zahrnující specialisty v oblasti životního prostředí i energetiky. Je významným zpracovatelem Adaptačních strategií (např. Liberec, Havířov, Mladá Boleslav) a Akčních plánů pro klima a energetiku (např. Karviná, Přerov).
- geotechnický posudek 2021 poddolování Jílovsko: https://www.alternativad3.cz/archive/14/znalecky-posudek-pro-zhodnoceni-geotechnickych-pomeru.pdf
- ostatní odborné posudky: https://www.alternativad3.cz/archive/1/3/14
- zastaralé stanovisko k vlivu záměru na životní prostředí: https://www.alternativad3.cz/reditelstvi-silnic-a-dalnic-chce-pro-dalnici-d3-prodlouzit-zastarale-stanovisko-eia/news/detail/1/2/102/0
- hlavní problémy středočeské D3 v přehledné infografice: https://www.alternativad3.cz/hrozby-pro-okoli/1/134
- alternativní řešení A 0+ v přehledné infografice: https://www.alternativad3.cz/alternativni-reseni-0-/1/136
- hlavní fáze schvalovacího procesu přehledně: https://www.alternativad3.cz/schvalovaci-proces/1/144
Salámová metoda? Hra na jistotu.
27. 4. 2022 (Tisková zpráva)Prohlásil to ředitel odboru strategie ministerstva dopravy Luděk Sosna na konferenci o cestovním ruchu Travelcon: „Stát by mohl ještě letos získat územní rozhodnutí na stavbu některých středočeských částí dálnice D3. Je to možné u úseku z Prahy k Václavické spojce.“
K petici proti záměru se dosud přidalo 11 místních obcí či měst. Proti nedostatkům projektu hovoří přes dvacet odborných posudků zveřejněných organizací Alternativa středočeské D3, která současně požaduje rychlejší a ekonomicky i ekologicky méně náročné řešení dopravy.
Michal Bernard, právní zástupce ohrožených obcí, uvádí:
„Účelové dělení záměru na úseky, které se schválí odděleně, je neakceptovatelné a obecně škodlivé. V úvahu nepřichází ani opětovné prodloužení platnosti stanoviska EIA, které stojí na dnes již neaktuálních podkladech, a v podstatě by odporovalo smyslu posuzování vlivu záměru na životní prostředí tak, jak to vyžaduje česká a evropská legislativa. Nedodržení zákona o řádném posuzování vlivu na životní prostředí (EIA) je důvodem k zahájení šetření Evropské komise, zda není evropská legislativa životního prostředí v ČR obcházena.“
Platnost stanoviska EIA pro středočeskou D3 již dvakrát skončila. Dokumentace dokončená v roce 2011 čerpá z podkladů, které jsou poplatné stavu území před deseti až padesáti lety a již neodpovídá dnešní realitě. Řada podstatných věcí se změnila v území, v metodikách i v legislativě, a chybí např. i posouzení vztahu záměru ke klimatické změně, jak to vyžaduje Evropská komise.
Roman Andres z iniciativy Alternativa středočeské D3 vysvětluje:
„Dodavatelé projektu a developeři by ze středočeské D3 profitovali, ale všechny negativní důsledky by dopadly na zdejší obce, občany a krajinu. Je nezbytné to celé důkladně přehodnotit a ne potvrzovat zastaralá stanoviska a čerpat veřejnou pokladnu, jako by byla bezedná.“
Kontakt:
PhDr. Roman Andres, Alternativa středočeské D3, tel. 732906107
POZNÁMKY PRO EDITORY:
Alternativa středočeské D3 z.s. podporuje obce Posázaví, Benešovska a Voticka před negativními dopady kontroverzního projektu středočeské dálnice D3. Na místo něj se prosazuje řešení A 0+. Alternativa středočeské D3 z.s. není ekologicky zaměřené sdružení, zabývá se danou problematikou z více hledisek a svou činností pokrývá celých 60 km dlouhé území v koridoru SD3. AD3 spolupracuje mimo svých petentů i s dalšími obcemi, experty a soudními znalci.
Fáze schvalovacího procesu - zvýrazněné body ještě neproběhly:
1. zásady územního rozvoje Středočeského kraje (ZUR)
2. posouzení vlivu na životní prostředí (EIA) + posudek MŽP
3. dokumentace pro územní rozhodnutí (DÚR)
4. řízení o výjimkách z ochrany zvláště chráněných druhů
5. územní řízení (vč. závazných stanovisek a vyjádření VŠECH dotčených subjektů)
6. dokumentace pro stavební povolení (DSP)
7. stavební řízení
8. majetkoprávní vypořádání, vyvlastňování
9. zadávací řízení na zhotovitele stavby
2. https://www.alternativad3.cz/reditelstvi-silnic-a-dalnic-chce-pro-dalnici-d3-prodlouzit-zastarale-stanovisko-eia/news/detail/1/2/102/0
3. https://www.alternativad3.cz/archive/1/3/14
4. https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/3175296-uz-jedenact-obci-odmita-stredoceskou-cast-dalnice-d3-nekteri-jsou-pro-rozsireni
O propadlé EIA informuje nasregion.cz
15. 4. 2022 (Komentář)To je titulek článku na serveru nasregion.cz. Článek poměrně objektivně informuje o vypršení EIA v letošním roce a o snaze Ministerstva dopravy o jeho prodloužení. Prostor zde dostávají jak mluvčí MD, tak i naše stanoviska. MD zmiňuje i ekonomické hodnocení stavby, které prý není důležité přezkoumávat. My si myslíme pravý opak, totiž, že by se mělo přezkoumat, zda se tato předražená dálnice vůbec vyplatí. Celý článek zde: https://nasregion.cz/dalsi-komplikace-pro-stredoceskou-cast-d3-v-unoru-propadl-dulezity-dokument-267010
Další ohlas na naší tiskovou zprávu na Novinky.cz
13. 4. 2022 (Komentář)Odkaz na článek s anketou: https://www.novinky.cz/ekonomika/clanek/stavba-dalnice-posazavim-narazi-na-tuhy-odpor-40393635
9. 6. 2022
20. 5. 2022
13. 4. 2022
5. 4. 2022
20. 3. 2022
1. 3. 2022
16. 2. 2022
25. 1. 2022
21. 1. 2022
12. 1. 2022
7. 1. 2022
29. 11. 2021
7. 9. 2021
13. 8. 2021
12. 8. 2021
10. 6. 2021
2. 6. 2021
31. 5. 2021
21. 5. 2021
19. 5. 2021
15. 5. 2021
23. 4. 2021
18. 4. 2021
16. 4. 2021
10. 4. 2021
11. 3. 2021
22. 12. 2020
21. 12. 2020
21. 12. 2020
5. 11. 2020
30. 9. 2020
18. 9. 2020
18. 9. 2020
14. 9. 2020
7. 9. 2020
2. 9. 2020
2. 9. 2020
1. 9. 2020
29. 8. 2020
24. 8. 2020
20. 8. 2020
8. 7. 2020
30. 6. 2020
24. 6. 2020
19. 6. 2020
15. 6. 2020
18. 3. 2020
22. 11. 2019
30. 10. 2019
21. 7. 2019
17. 7. 2019
26. 5. 2019
22. 12. 2018
13. 12. 2018
7. 12. 2018
10. 11. 2018
28. 8. 2018
18. 7. 2018
1. 6. 2018
22. 2. 2018
10. 2. 2018
1. 7. 2017
24. 4. 2017
1. 3. 2017
21. 1. 2017
25. 10. 2016
23. 9. 2016
9. 9. 2016
1. 9. 2016
14. 6. 2016