Aktuality
Obce se brání projektu D3 – příklad Šebáňovic
7. 12. 2018 (Komentář)
Šebáňovice jsou malá vesnice, část městyse Vrchotovy Janovice v benešovském okrese, leží mezi Neveklovem a Vrchotovými Janovicemi. Jejich život – jako mnoha jiných obcí v tomto regionu – již několik let poznamenává projekt středočeské D3, dálnice, jež má spojovat Prahu s jižními Čechami.
D3 je trasovaná dosud citelněji nedotčeným přírodním prostředím, má vést přes mnohá ekologicky a rekreačně cenná území, a obcím, v jejichž dosahu její trasa leží, přináší zásadní změnu k horšímu. Šebáňovice poskytují nejnovější příklad toho, jak se obce brání, a také toho, jak ŘSD, investor projektu D3, s námitkami zachází.
24. 11. 2016 předal Osadní výbor Šebáňovice a SDH Šebáňovice ŘSD požadavky na změny v navrhované trase D3 (úsek 41,5-43,2 km). Jde o tři požadavky: posun trasy dálnice o 90 m východním směrem, dál od obytné zóny a níže z horizontu, prodloužení protihlukové stěny a žádost o maximální možné dimenzování této stěny.
5. 12. 2016 přišla z ŘSD jménem Ing. Tomáše Grosse, Ph.D., ředitele Závodu Praha ŘSD, odpověď větou – nadále „bude ŘSD ČR sledována trasa Středočeské D3 … bez dalších výrazných změn.“ Požadavky Šebáňovic byly zamítnuty pro technickou náročnost (posun trasy) a zbytečnost (změna protihlukových stěn). Grossova odpověď ze zajímavá zejména ze dvou důvodů: jednak jsou některá jeho tvrzení minimálně sporná, jednak, a to je asi důležitější, nepřípustně předjímá situaci. O co konkrétně jde?
Tvrdí-li Gross, že, posun by si vyžádal vysoké náspy nebo „extrémně hluboké zářezy“ (citujeme z jeho odpovědi), není to pravda. Posun by těleso dálnice popustil naopak níže z kopce – právě současná trasa vede téměř výhradně po horizontu a navíc na náspu. Zamítnutí prodloužení protihlukové stěny Gross zdůvodnil tím, že výpočet hlukového zatížení je stanovený výhledově na dvacátý rok provozu dálnice D3 a investor by větší náklady nezdůvodnil. Ale to je lež. Protihluková stěna v tom úseku jednoduše nenavazuje – důsledkem bude únik hluku v mezerách. (Stejně tak je ale nechráněná i mimoúrovňová křižovatka Voračice a další místa, jak upozornila soudní znalkyně a respektovaná expertka v dopravním stavitelství ing. M. Pošvářová. Požadavek Šebáňovic spočíval prostě a jednoduše v tom, aby protihluková ochrana navazovala. I se stávající variantou projektové dokumentace jsou Šebáňovice na hranice přípustnosti hlukové zátěže, což sami projektanti přiznávají.
Ale zásadní je celková dikce Grossovy odpovědi. Strohý arogantní tón koresponduje s celkovým postojem ŘSD. Pozorného čtenáře zarazí vševědoucí pozice, z níž Gross mluví. Když říká, že trasa D3 v úseku od Václavic bude „bez dalších výrazných změn“, je to předjímání situace, jež je v situaci, kdy řádné řízení ještě nezačalo, nepřípustné, a jde o způsob, jímž by se úředník, a to zejména takto vysoce postavený, vyjadřovat neměl. Obdobně jako když Gross jako rok uvedení dálnice do provozu implicitně označí rok 2030 – což je další z mnoha termínů, jež ŘSD i ministerstvo dopravy uvádějí (ŘSD uvádí ve svých dokumentech rok 2028, ministr Ťok v médiích říká 2026/2024; redaktor Benešovského deníku, viz níže, uvedl rok 2050. Stavby ŘSD se nicméně v reálu budují někdy až výrazně déle, než říkají plány, a termíny uvedení do provozu bývají posunuty někdy až o desetiletí. Viz např. D8, jihočeské úseky D3, pražský okruh aj.).
Nejde tady jen o to, že Gross říká věci nepravdivé nebo že jako fakta uvádí to, co teprve bude předmětem jednání, a není tedy zatím definitivně formulovatelné. Jde o celkovou strategii ŘSD: tvářit se, že věci jsou již dané, a že je tedy nelze změnit, a tak a priori znemožnit obcím, aby se k problematice D3 vyjadřovaly. Jinými slovy: ŘSD nepřipouští možnost měnit projekt a prostřednictvím svých vyjednávačů a úředníků ovlivňuje veřejnost ještě před započetím řádných řízení, která jsou k tomu účelu (změny projektu, vznášení připomínek) zřízená.
Grossovou odpovědí však kauza nekončí. 22. ledna 2017 v Benešovském deníku (online) uveřejnil Ladislav Jerie článek „Obyvatelé osady s návrhem na změnu trasy dálnice neuspěli“.1 Jerie nejen že přejímá jednotlivé Grossovy omyly (např. ten o nutnosti vysokých náspů nebo hlubokých zářezů dokonce použil do mezititulku) a přidává omyly vlastní (požadavky Šebáňovic označuje jako „návrhy“ a redukuje jejich počet, zaměňuje petici za připomínky za prohlášení Alternativy D3 atd.) a podává je jako fakt, ale zejména přejímá celkovou dikci. Jde v ní ještě dále než Gross: název článku sugeruje, že Šebáňovice s „návrhy“ na změnu trasy dálnice „neuspěly“. Jenže – jestli Šebáňovice uspějí, nebo neuspějí, budeme vědět (a tedy také budeme moci napsat) teprve po po územním či stavebním řízení. A zatím poslední kolo celé kauzy přišlo 7. 2. 2017, kdy Osadní výbor Šebáňovice a SDH Šebáňovice zareagoval na Grossův prosincový dopis. I ona je strohá. Píše se v ní, že Šebáňovice nesouhlasí s realizací stavby středočeské dálnice D3 jako takové, a že i nadále trvají na svých požadavcích.
Šebáňovští se ohradili také proti článku v Benešovském deníku a dále bojují dále proti D3. K témuž boji se přidávají další obce (Sledovice, Minártice) a vlastníci pozemků s totožnými požadavky. Jejich snažení podporuje občanské sdružení Alternativě D3, které přináší návrh alternativního, levnějšího a citlivějšího řešení dopravní situaci Benešovska.
Aktuality
8. 10. 2024
23. 9. 2024
5. 9. 2024
27. 8. 2024
23. 8. 2024
13. 7. 2024
21. 6. 2024
11. 6. 2024
6. 5. 2024
10. 4. 2024
27. 3. 2024
17. 3. 2024
24. 10. 2023
16. 10. 2023
12. 10. 2023
5. 10. 2023
22. 9. 2023
24. 7. 2023
6. 6. 2023
6. 6. 2023
5. 6. 2023
22. 5. 2023
30. 4. 2023
13. 2. 2023
13. 2. 2023
7. 2. 2023
27. 1. 2023
9. 1. 2023
11. 12. 2022
25. 10. 2022
6. 10. 2022
13. 4. 2022
20. 3. 2022
1. 3. 2022
16. 2. 2022
25. 1. 2022
21. 1. 2022
7. 9. 2021
13. 8. 2021
12. 8. 2021
2. 6. 2021
21. 5. 2021
19. 5. 2021
15. 5. 2021
18. 4. 2021
16. 4. 2021
10. 4. 2021
22. 12. 2020
21. 12. 2020
30. 9. 2020
14. 9. 2020
24. 6. 2020
19. 6. 2020
30. 10. 2019
13. 12. 2018
7. 12. 2018
10. 11. 2018
1. 6. 2018
10. 2. 2018
1. 7. 2017
1. 3. 2017
21. 1. 2017