Aktuality
Stát porušuje sliby a manipuluje veřejnost v souvislosti s výstavbou středočeské D3
11. 9. 2024 (Tisková zpráva)Pro obce postižené ztrátou vody kvůli dálnici stát nepřipravil náhradní vodovody, přestože, jak opakovaně slíbili zástupci ŘSD např. na setkání s občany v Jílovém „...budou jako předstihové opatření pro ražbu průzkumných štol i pro ražbu vlastních tunelů v některých dotčených lokalitách realizovány náhradní vodovody“.
Oproti opakovaným slibům čelních představitelů resortu dopravy a v rozporu s rozhodnutími Nejvyššího správního soudu v obdobných případech liniových staveb se v průběhu let záměr středočeská D3 připravuje účelově rozdělený na úseky (tzv. salámová metoda), nikoliv jako jeden záměr.
Účastníkům schvalovacího procesu je znesnadňován přístup k dokumentaci a de facto tak bráněno v uplatnění jejich zákonných práv a nároků. Dosud čtyřem obcím, které o dokumentaci požádali ŘSD, byl poskytnut odkaz ke stažení archivu, který zdánlivě vypadá jako dokumentace k územnímu řízení, ale ve skutečnosti je jen jeho torzem a uvnitř složek chybí naprostá většina dokumentů, které jsou právě pro účastníky řízení zásadní. Jde např. o hlukovou studii, geotechnické a hydrogeologické podklady, posouzení vlivu záměru na veřejné zdraví a životní prostředí aj.
Jaká je role PR agentur v komunikaci přípravy středočeské D3? Např. v roce 2020-2021 při modernizaci úseku D1 téměř čtyři a půl milionu korun soukromé PR agentuře za „promoaktivity ve prospěch zahájení stavby“
Zdroj: https://www.idnes.cz/olomouc/zpravy/d1-prerov-dalnice-posledni-usek-dostavba-deti-zeme-pr-agentura-red-elephant-miroslav-patrik.A200224_535109_olomouc-zpravy_mip
https://zdopravy.cz/rsd-zaplati-dalsi-penize-pr-agenture-za-vysvetlovani-proc-neni-hotova-d1-demagogicke-utoky-rikaji-deti-zeme-80080
Mluvčí ŘSD se neoprávněně vydává za dopravního experta a svérázně prezentuje zavádějící informace, kterými manipuluje veřejnost (https://www.alternativad3.cz/archive/11/tz-10-3-2021-spolky-stiznost-rydl-rsd-fin.pdf)
Roman Andres z organizace Alternativa středočeské D3 situaci komentuje: „Je alarmující, že stát za každou cenu i přes obrovské aktuální problémy stále trvá ze všech variant řešení na tom nejdražším, nejkomplikovanějším a nejvíce riskantním. MD nepředložilo žádné aktuální důkazy o jednoznačné dopravní a ekonomické výhodnosti pro Českou republiku – sází hlavně na PR. Vzletná rétorika a politické ambice ministra Kupky ve skutečnosti zakrývají nepřijatelné mrhání veřejnými prostředky, porušování pravidel a strategických dokumentů České republiky.“
- Alternativa středočeské D3 z.s. podporuje obce Posázaví, Benešovska a Voticka před negativními dopady kontroverzního projektu středočeské dálnice D3. Na místo něj prosazuje řešení A0+. Alternativa středočeské D3 z.s. není ekologicky zaměřené sdružení, zabývá se danou problematikou z více hledisek a svou činností pokrývá celých 60 km dlouhé území v koridoru SD3. AD3 spolupracuje mimo svých petentů i s dalšími obcemi, experty a soudními znalci.
- Schvalovací proces středočeské D3 přehledně: https://www.alternativad3.cz/schvalovaci-proces/1/144
- Aktuálně probíhající řízení a soudní spory:
- řízení u Nejvyššího správního soudu o výjimkách ze zvláště chráněných druhů živočichů, celkem tři samostatná soudní řízení na tři úseky (0304, 0305/I a Týnecký přivaděč);
- rozhodnutí soudu ve prospěch Alternativy středočeské D3 ve věci neposkytnutí informací k prodloužení stanoviska EIA Ministerstvem životního prostředí;
- obce, spolky a veřejnost podaly námitky k územnímu řízení na úseku 0305/I záměru středočeské D3 k MHMP;
- obce, spolky a veřejnost podaly námitky k územnímu řízení na Týnecký přivaděč k KU Stč. kraje;
- na úsecích 0304, 0305/1 záměru středočeské D3 a záměru Týnecký přivaděč jsou vydaná pravomocná rozhodnutí, zamítavý rozsudek u KS Plzeň a podané kasační stížnosti u NSS;
- na úseku 0301-0303 záměru středočeské D3 zrušilo rozhodnutí o udělení výjimky z ochrany ZCHD Ministerstvo životního prostředí, následně vydáno jednotné závazné stanovisko Krajským úřadem Plzeňského kraje;
- na úseku 0304 záměru středočeské D3 vydáno jednotné závazné stanovisko Krajským úřadem Plzeňského kraje.
Alternativa středočeské D3 zaslala stížnost ministru dopravy na postup ŘSD
6. 9. 2024 (Tisková zpráva)Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) byl při tom již v minulosti upozorněn na nepřijatelný přístup ŘSD k účastníkům schvalovacího procesu středočeské D3. Mnohokrát bylo např. avizováno, že ŘSD neplní své sliby ve vztahu k obcím, na jejich podněty nereaguje, nebo reaguje se zpožděním. Na setkání s obcemi v červnu tohoto roku v Jílovém u Prahy ministr slíbil nápravu, ovšem nyní došlo ze strany ŘSD k dalším pochybením.
Alternativa středočeské D3 se na ministra obrátila se stížností, jelikož současná praxe dál nasvědčuje tomu, že někteří pracovníci ŘSD se snaží žadatelům přístup k dokumentaci ztížit. Žadatelům byl poskytnut odkaz ke stažení na archiv dokumentace, který sice zdánlivě vypadá jako dokumentace pro územní rozhodnutí (DÚR), ale ve skutečnosti je jen jeho torzem a uvnitř složek chybí naprostá většina dokumentů, které jsou právě pro obce aj. účastníky řízení zásadní. Jde např. o hlukovou studii, geotechnické a hydrogeologické podklady, posouzení vlivu záměru na veřejné zdraví a životní prostředí aj. Takto neúplnou dokumentaci dotyčná úřednice ŘSD poskytla již čtyřem obcím zasažených záměrem.
Lze ověřit na odkazu https://rvs.rsd.cz/packages/caf8bb70-efa7-4c88-8a1c-a160e3853a50
Roman Andres, předseda spolku Alternativa středočeské D3 k tomu dodává:
„Stalo se to již čtyřem obcím, které ŘSD žádaly o přístup k dokumentaci pro územní rozhodnutí, tak že to patrně není náhoda. Může jít o taktiku ŘSD, jak účastníkům zkomplikovat adekvátní vyjádření k dokumentaci v časově omezené době. Je jim tak de facto bráněno v uplatnění jejich zákonných práv a nároků.“
Kontakt:
PhDr. Roman Andres (Alternativa středočeské D3) tel. 732 906107
POZNÁMKY PRO EDITORY:
Alternativa středočeské D3 z.s. podporuje obce Posázaví, Benešovska a Voticka před negativními dopady kontroverzního projektu středočeské dálnice D3. Na místo něj prosazuje řešení A0+. Alternativa středočeské D3 z.s. není ekologicky zaměřené sdružení, zabývá se danou problematikou z více hledisek a svou činností pokrývá celých 60 km dlouhé území v koridoru SD3. AD3 spolupracuje mimo svých petentů i s dalšími obcemi, experty a soudními znalci.
Schvalovací proces středočeské D3 přehledně: https://www.alternativad3.cz/schvalovaci-proces/1/144
Aktuálně probíhající řízení a soudní spory:
- řízení u Nejvyššího správního soudu o výjimkách ze zvláště chráněných druhů živočichů, celkem tři samostatná soudní řízení na tři úseky (0304, 0305/I a Týnecký přivaděč);
- rozhodnutí soudu ve prospěch Alternativy středočeské D3 ve věci neposkytnutí informací k prodloužení stanoviska EIA Ministerstvem životního prostředí;
- obce, spolky a veřejnost podaly námitky k územnímu řízení na úseku 0305/I záměru středočeské D3 k MHMP;
- obce, spolky a veřejnost podaly námitky k územnímu řízení na Týnecký přivaděč k KU Stč. kraje;
- na úseku 0304 a 0305/1 záměru středočeské D3 a záměru Týnecký přivaděč jsou vydaná pravomocná rozhodnutí, a podané kasační stížnosti u NSS;
- na úseku 0301-0303 záměru středočeské D3 zrušilo rozhodnutí o udělení výjimky z ochrany ZCHD Ministerstvo životního prostředí, následně vydáno jednotné závazné stanovisko Krajským úřadem Plzeňského kraje;
- na úseku 0304 záměru středočeské D3 vydáno jednotné závazné stanovisko Krajským úřadem Plzeňského kraje.
Ministerstvo životního prostředí prodloužilo platnost zastaralé EIA pro záměr středočeské D3
22. 3. 2024 (Tisková zpráva)Stanovisko EIA (posouzení vlivu stavby na obyvatele a jejich životní prostředí), bylo pro středočeskou D3 (dále jen SD3) vydáno poprvé v roce 2012. Podklady k němu vznikly na základě podkladů z let 1970–2011. Platnost stanoviska skončila v roce 2017. Následně byla prodloužena o dalších pět let do roku 2022. Aktuální žádost o prodloužení byla podána Ředitelstvím silnic a dálnic (dále jen ŘSD) v únoru 2022. Ministerstvo životního prostředí (dále jen MŽP) o prodloužení rozhodlo teprve v březnu roku 2024. Po celou dobu bylo veřejnosti odepřeno nahlížet do spisové dokumentace.
Mezi vytýkanými body nejde o drobnosti - rozpory mezi aktuálním stavem a jeho popisem v EIA jsou podstatné: Některé obce v daném území doznaly nadpolovičního nárůstu počtu obyvatel, změnil se vodní režim krajiny apod.
Původní posouzení také nezahrnuje zásadní skutečnosti, např. že byl dokončen IV. železniční koridor, před dokončením je dostavba D4, částečně je modernizována silnice I/3. V návaznosti na to se změnily dopravní toky, pro něž je D3 disponována, a je na místě revidovat samotný dopravní význam této dálnice.
Roman Andres z organizace Alternativa středočeské D3 rozhodnutí MŽP komentuje: „Je alarmující, že stát prostřednictvím Ministerstva dopravy i přes obrovské aktuální problémy stále trvá ze všech variant řešení na tom nejdražším, nejkomplikovanějším a nejvíce riskantním. Je pro nás zklamáním, že Ministerstvo životního prostředí neobhájilo svoji roli před tlakem konkurenčního resortu. De facto se přidalo ke spolupráci na přípravě environmentálně škodlivého záměru.“
„Jsme přesvědčeni, že prodloužení je v rozporu se zákonem č. 100/2001 Sb. o posuzování vlivů na životní prostředí hned ze tří důvodů: původní dokumentace, na niž se EIA odvolávala, obsahuje dnes již neaktuální data o předmětném území a záměru; aktuálně existují podstatné změny ve stavu životního prostředí, ve stupni poznání a metodiky; aktuálně existují nové problémy (typicky změna klimatu), jež původní EIA pochopitelně nereflektuje.“ říká Michal Bernard, právní zástupce AD3 a obcí ohrožených záměrem SD3.
Ve schvalovacím procesu záměru středočeské D3 je nyní podstatné, že
• ŘSD žádá již po několikáté neúspěšně pro středočeskou D3 o územní rozhodnutí - příslušný úřad žádost označil za nezpůsobilou a žádal o doplnění podkladů;
• ekonomická výhodnost závratné "investice" větší než 60 miliard stojí na podkladech starších roku 2015;
• dopravní výhodnost SD3 se opírá o sčítání dopravy z let 2005 a 2010.
Roman Andres dále vysvětluje:
„Dopady na životní prostředí jsou ve skutečnosti jen dílčí částí problému se středočeskou D3. Zásadní je, že ten záměr je výhodný víceméně pouze pro mezinárodní dopravu, developery a dodavatele projektu. Pro všechny ostatní jsou její přínosy zanedbatelné či převažují negativa. MD nepředložilo žádné aktuální důkazy o jednoznačné dopravní a ekonomické výhodnosti a environmentální přijatelnosti záměru SD3 pro Českou republiku. Nezávazné sliby a vzletná rétorika ministra Kupky ve skutečnosti zakrývají nepřijatelné mrhání veřejnými prostředky a pošlapání podstaty rozhodovacího procesu, který má být založen na aktuálních a pravdivých podkladech – to v případě prodloužení rozhodně nebylo dodrženo.“
POZNÁMKY PRO EDITORY:
1. Alternativa středočeské D3 z.s. podporuje obce Posázaví, Benešovska a Voticka před negativními dopady kontroverzního projektu středočeské dálnice D3. Na místo něj prosazuje řešení A0+. Alternativa středočeské D3 z.s. není ekologicky zaměřené sdružení, zabývá se danou problematikou z více hledisek a svou činností pokrývá celých 60 km dlouhé území v koridoru SD3. AD3 spolupracuje mimo svých petentů i s dalšími obcemi, experty a soudními znalci.
2. Schvalovací proces středočeské D3 přehledně: https://www.alternativad3.cz/schvalovaci-proces/1/144
3. Příloha B14 dokumentace EIA: multikriteriální hodnocení (Pragoprojekt in dokumentace EIA D3 středočeská část, 2011): https://portal.cenia.cz/eiasea/detail/EIA_MZP325?lang=cs
4. Požadavky Evropské komise na posuzování vlivu dopravní infrastruktury na změnu klimatu: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/23a24b21-16d0-11ec-b4fe-01aa75ed71a1/language-en
5. Odborný posudek k prodloužení platnosti stanoviska EIA: https://www.alternativad3.cz/archive/14/prodlouzeni_eia_asitis2.pdf
Krajský soud rozhodl o udělení výjimek z ochrany přírody na části trasy středočeské D3
17. 10. 2023 (Tisková zpráva)Spolky považují rozsudek Krajského soudu v Plzni za nezákonný a věcně nesprávný a budou podávat kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu, který o věci rozhodne definitivně.Ve schvalovacím procesu záměru středočeské D3 je nyní podstatné, že ŘSD žádá již po několikáté neúspěšně pro středočeskou D3 o územní rozhodnutí - příslušný úřad žádost označil za nezpůsobilou a žádal o doplnění podkladů;
- ekono mická výhodnost závratné "investice" větší než 60 miliard stojí na podkladech starších roku 2015;
- dopravní výhodnost SD3 se opírá o sčítání dopravy z let 2005 a 2010;
- platnost stanoviska EIA SD3 z roku 2012 již dvakrát propadla a investor už skoro dva roky žádá MŽP, aby prodloužilo potřetí - posouzení vlivu SD3 na životní prostředí a zdraví obyvatel se tedy dosud opírá o údaje, které jsou 13-40 let staré.
Ministerstvo dopravy dosud nepředložilo aktuální důkaz o jednoznačné ekonomické a dopravní výhodnosti tohoto mimořádně drahého projektu. Nadále prosazuje záměr z 80. let 20. století navzdory změněnému dopravnímu, ekonomickému a environmentálnímu kontextu. Záměr odvádí peníze i pozornost od mnohem potřebnějších dopravních řešení v dotyčném území i v rámci ČR.
Roman Andres z organizace Alternativa středočeské D3 vysvětluje: „Zprávy o „průlomu“ ve schvalování záměru středočeské D3 jsou zavádějící. Pro zhruba polovinu trasy MŽP ve stejné věci již dvakrát uznalo námitky spolků a ŘSD tedy ve věci udělení výjimek neuspělo. Rozhodnuto ve smyslu správních procesů ještě zdaleka není. ŘSD i nadále selhává v dalších fázích schvalovacího procesu“.
Článek na který reagujeme v tiskové zprávě
Kontakt:
JUDr. Michal Bernard, tel. 773991250
POZNÁMKY PRO EDITORY:
Alternativa středočeské D3 z.s. podporuje obce Posázaví, Benešovska a Voticka před negativními dopady kontroverzního projektu středočeské dálnice D3. Na místo něj se prosazuje řešení A 0+. Alternativa středočeské D3 z.s. není ekologicky zaměřené sdružení, zabývá se danou problematikou z více hledisek a svou činností pokrývá celých 60 km dlouhé území v koridoru SD3. AD3 spolupracuje mimo svých petentů i s dalšími obcemi, experty a soudními znalci.
- Schvalovací proces středočeské D3 přehledně: https://www.alternativad3.cz/schvalovaci-proces/1/144
- Na další nepřesnost uváděnou v médiích upozorňuje dokument https://www.alternativad3.cz/o-dalnici-rozhodnuto-neni-dezinformace-kolem-stredoceske-d3-maji-odradit-obce-a-verejnost-z-ucasti-ve-schvalovacim-procesu/news/detail/1/2/95/0
Dostavbu dálniční sítě způsobem „za každou cenu“ je nutné změnit
21. 7. 2023 (Tisková zpráva)Výpočet nákladů na stavbu středočeské D3 se opírá o cenové normativy z roku 2015 a výsledky sčítání dopravy z roku 2010. Celkové reálné náklady vyvolané touto stavbou jsou pro státní rozpočet velkou neznámou. Příprava středočeské D3 je provázena mnoha nejasnostmi ohledně účelnosti investice, dopravního přínosu a negativních dopadů na obce v okolí její trasy.
Nehospodárnost projektové přípravy dopravních staveb a nekoncepčnost postupu zodpovědných činitelů kritizoval již v minulosti Nejvyšší kontrolní úřad. Kritici z řad odborníků upozorňují, že plánování infrastruktury je víceméně v područí dodavatelských firem. V přípravě výstavby dopravních staveb tak stát přichází o miliardy. Mnohé obce a spolky znepokojuje, že je stále upřednostňována středočeská dálnice D3, která poslouží převážně tranzitu, zatímco stavby, které mohou brzy a relativně levně pomoci místním (např. SV obchvatu Benešova, zahloubení silnice I/3, obchvat Miličína) se opět zpožďují.
Situaci dobře ilustruje i aktuální informace Ředitelství silnic a dálnic, které prý nemá peníze na dostavbu I/20 https://zdopravy.cz/nejsou-penize-rsd-odklada-obchvaty-u-budejovic-na-neurcito-ac-jsou-pripraveny-167562/, avšak současně utrácí miliony na přesvědčovací kampaně ve prospěch dalšího utrácení v mnohem dražších projektech (např. https://rozumnadoprava.cz/komunikacni-a-medialni-kampan-rsd-k-prosazovani-projektu-sokp-518-519-a-520-v-dotcenych-uzemich/). Sílí podezření, že zde byla účelově zastavena příprava efektivního a relativně levného řešení, protože by ještě více ztratila opodstatnění příprava středočeské D3. Po dostavbě D4 v roce 2024 a připraveném rozšíření silnice č. I/20, které mělo být aktuálně zahájeno, by se totiž rychle a efektivně dosáhlo kýženého dálničního spojení mezi Prahou a Českými Budějovicemi.
Roman Andres, předseda Alternativy středočeské D3 komentuje situaci: „Ministerstvo dopravy sype v době, kdy si všichni utahují opasky, bezúčelně miliardy do megalomanských projektů, na obchvaty měst a potřebné inovace v době infrastruktuře prý ale nemá peníze. Snaží se dohnat vlak, který mu ujel před lety, místo, aby nastoupilo do toho, který odjíždí dnes. Neaktuální ekonomické posouzení ani netransparentní použití dopravního modelu nemůže být relevantním podkladem, ze kterého se odvozuje potřebnost stavby středočeské dálnice D3 a její parametry.“
Dopravní přínos záměru středočeské D3 byl stanoven na základě sčítání dopravy v roce 2010, při čemž použitý dopravní model je v rukou soukromé firmy, která je zároveň dodavatelem projektové dokumentace. Kalkulace nákladů, pro kterou byly použity cenové normativy z roku 2015 a proběhla bez použití aktuálně platných metodik, nebyla dosud aktualizovaná, nepokrývá všechny náklady vyvolané záměrem a není vůbec zřejmé jaké náklady jsou v ní započítány a jaké nikoliv. Nezávislé posouzení ekonomické výhodnosti zcela chybí.
Celkové náklady na přípravu středočeské D3 během posledních 20 let jsou v řádu stovek milionů korun. Odhadovaná pořizovací cena přesáhla 60 miliard kč a dále roste. Nejsou do ní započítány další podstatné náklady vyvolané stavbou dálnice (přeložky a obchvaty obcí, uvažovaný vodovod, dálniční odpočívky aj.
KONTAKT:
Roman Andres, předseda Alternativy středočeské D3: 732906107
POZNÁMKY PRO EDITORY:
- zpráva NKÚ č. 10/15: https://www.nku.cz/scripts/rka/detail.asp?cisloakce=10/15
- https://www.ceskatelevize.cz/porady/1095913550-nedej-se/220562248410019-zabijeni-povoleno/ DŮLEŽITÉ V ČASE 13.10-16.30
- stát počítá pro středočeskou dálnici D3 s cenou vyšší než 60 miliard kč: https://www.pribram.cz/clanek/stredocesky-kraj-ma-v-investicnim-planu-projekty-za-594-mld-kc/15147/
- hlavní fáze schvalovacího procesu středočeské D3 přehledně: https://www.alternativad3.cz/schvalovaci-proces/1/144
- hlavní problémy středočeské D3 v přehledné infografice: https://www.alternativad3.cz/hrozby-pro-okoli/1/134
- alternativní řešení A 0+ v přehledné infografice: https://www.alternativad3.cz/alternativni-reseni-0-/1/136
Aktuality
11. 9. 2024
6. 9. 2024
22. 3. 2024
17. 10. 2023
21. 7. 2023
11. 2. 2023
19. 1. 2023
18. 1. 2023
13. 1. 2023
19. 12. 2022
27. 9. 2022
9. 6. 2022
20. 5. 2022
5. 4. 2022
12. 1. 2022
7. 1. 2022
29. 11. 2021
10. 6. 2021
31. 5. 2021
23. 4. 2021
11. 3. 2021
18. 9. 2020
18. 9. 2020
7. 9. 2020
2. 9. 2020
1. 9. 2020
29. 8. 2020
24. 8. 2020
8. 7. 2020
30. 6. 2020
15. 6. 2020
18. 3. 2020
22. 11. 2019
21. 7. 2019
17. 7. 2019
26. 5. 2019
28. 8. 2018
18. 7. 2018
22. 2. 2018
24. 4. 2017
25. 10. 2016
23. 9. 2016
9. 9. 2016
1. 9. 2016
14. 6. 2016