ALTERNATIVA STŘEDOČESKÉ D3
Prosaďte výhodnější a šetrnější řešení dopravy na jih od Prahy! Náš hlas
loading

Aktuality

Projekt středočeské D3 ohrožuje rekreační zázemí Pražanů

28. 8. 2018 (Tisková zpráva)

Jen málokdo nezná Posázaví, tradiční rekreační zázemí Prahy. Je druhým domovem pro tisíce chatařů a chalupářů, využívají jej turisté, vodáci, cyklisté. Hluboké lesy, romantická údolí, kaňon řeky Sázavy, přírodní a kulturní památky, oblíbená trať tzv. Posázavského pacifiku s druhým nejvyšším kamenným železničním mostem ve střední Evropě… Ne náhodou se Posázaví stalo historickým centrem českého trampingu. Nyní je celý region a jeho rekreační potenciál ohrožen kontroverzní dálniční stavbou.

Podle projektu by dálnice vedla velmi členitým terénem, což si vynutí komplikované technické řešení (tunely, mosty), a v důsledku vysoké finanční náklady. Trasa prochází poddolovaným územím Jílovska. Trasa dálnice přitom byla prozkoumána velmi nekvalitně: revizí projektu bylo zjištěno, že průzkumné vrty byly provedeny mimo trasu dálnice a nedosahovaly ani ke stropu tunelu, pro nějž byly dělány. V oblasti chybějí objízdné komunikace a byly by tedy využívány stávající silnice vedoucí obcemi. Kdyby ke stavbě skutečně došlo (zatím není schválena v žádném správním řízení a je pouze zanesena v Zásadách územního rozvoje Středočeského kraje), velké škody by utrpělo celé široké okolí. Zatížení obcí by bylo kritické, a jak víme ze zkušenosti např. s D8, zodpovědnost za škody způsobené v souvislosti se stavbou Ministerstvo dopravy, resp. Ředitelství silnic a dálnic přiznává nerado.

Technické nedostatky ovšem nejsou jediný problém. Trasa dálnice je vedena nevhodně velmi cennou krajinou. Oficiální biologický posudek uvádí, že např. „úbočí Sázavy u ústí plánovaného tunelu a začátku mostu přes Sázavu nemá ve středních Čechách srovnatelnou hodnotu a je doslova nenahraditelným přírodním fenoménem. Jeho narušení by mohlo způsobit postupné zhroucení celého ekosystému.“ Odborníci se shodují, že jde o lokalitu národního významu. Dálniční přivaděč vedoucí od Benešova (tzv. Václavická spojka) by také bez náhrady přerušil dálkový migrační koridor velkých savců, mezi nimiž jsou i ikony naší ochrany přírody, rys či los.

Tuto daň by bylo trpké zaplatit i za dálnici funkční, smysluplnou a dobře připravenou, zde však stojíme před dálnicí, jejíž projekt je připraven nekvalitně a jejíž smysl je velmi diskutabilní. Místní dopravu totiž bohužel neřeší, přeplněným silnicím v posázavských obcích – a tedy i turistům – nepomůže. Nenabízí dostupnost Prahy, místo do hlavního města by dopravu dovedla jen na problematický okruh u Jesenice. Do regionu, zatím relativně čistého a klidného, by dálnice naopak zavlekla tranzitní kamionovou dopravu ze zahraničí. Místo službou místním obyvatelům by tak byla službou nadnárodním dopravním firmám a studie ze zahraničí dokazují, že nemovitosti v okolí dálnice ztrácejí zhruba 30 procent své hodnoty. Projekt dálnice je přitom protežován ve chvíli, kdy existuje vhodnější alternativa. Ta je ke krajině výrazně citlivější, je levnější a místní dopravní problémy může vyřešit. Jde zejména o zvýšení průjezdnosti a bezpečnosti na silnici I/3 (tzv. Benešovská) včetně vybudování obchvatů Benešova, Olbramovic a Miličína, mimoúrovňových křižovatek a navýšení počtu jízdních pruhů a dále pak jde o podporu moderní příměstské dopravy. To vše je možné udělat na rozdíl od dálnice relativně brzy a souběžně lze modernizovat cestní síť uvnitř regionu a pomoci dalším sídlům, které trpí tranzitní dopravou – Jílové, Netvořice, Neveklov, Kamenný Přívoz aj. Tvář Posázaví, která lákala generace Pražanů, by se tak stala dostupnou, aniž by ztratila svoji přitažlivost a hodnotu.

K dalšímu čtení:

https://www.ceskatelevize.cz/porady/1095913550-nedej-se/213562248420020-dalnice-v-haji/
https://www.ceskatelevize.cz/porady/10782831463-nedej-se-plus/217562248410038-komuzmizi-voda/
https://www.mzp.cz/cz/adaptace_na_zmenu_klimatu

Ministerstvo životního prostředí prodloužilo platnost zastaralé EIA pro záměr středočeské D3
22. 3. 2024
Prodloužení, které může být v rozporu se zákonem…
Krajský soud rozhodl o udělení výjimek z ochrany přírody na části trasy středočeské D3
17. 10. 2023
Reakce Alternativy středočeské D3 na matoucí…
Dostavbu dálniční sítě způsobem „za každou cenu“ je nutné změnit
21. 7. 2023
Ministerstvo dopravy protežuje záměr středočeské…
Alternativa středočeské D3 reaguje na netransparentní postup Ministerstva dopravy otázkami
19. 1. 2023
Jednání ministra dopravy se starosty obcí za…
Posudek hydrogeologa komplikuje schvalovací proces středočeské dálnice D3
27. 9. 2022
Odborný posudek zaměřený na dopad uvažované…
Příprava klíčové stavby zlepšující bezpečnost a průjezdnost silnice I/3 u Benešova selhává
9. 6. 2022
Jaká je pak šance úspěšně postavit 60 km dálnice…
Odborný posudek prokazuje absenci prověření středočeské D3 z hlediska dopadu na klima
20. 5. 2022
Posudek prokazuje nesoulad projektu s aktuální…
Salámová metoda? Hra na jistotu.
27. 4. 2022
Kromě prodloužení zastaralého stanoviska EIA chce…
Ředitelství silnic a dálnic chce pro dálnici D3 prodloužit zastaralé stanovisko EIA
5. 4. 2022
ŘSD žádá pro středočeský úsek dálnice D3 o…
Znalecký posudek prokazuje geotechnická rizika projektu středočeské D3
12. 1. 2022
Nově zpracovaný znalecký posudek ve věci…
Platnost stanoviska EIA u středočeské D3 v roce 2022 podruhé vyprší
29. 11. 2021
Stanovisko EIA, které v roce 2011 schválilo…
Vyjádření Alternativy středočeské D3 k dostavbě dálnice D4
10. 6. 2021
Obce a spolky sdružené pod peticí iniciativy…
ODS do předvolebního klání vytahuje kartu středočeské D3
23. 4. 2021
Martin Kupka a Martin Kuba (oba ODS) chtějí…
AD3 a Hnutí Duha podaly stížnost na mluvčího Ředitelství silnic a dálnic ČR Jana Rýdla
11. 3. 2021
Hra na baviče a dopravního experta tiskového…
Žádosti občanů hází úřad do spamu
28. 9. 2020
Téměř stovka občanů a Alternativa středočeské D3,…
Vyděšený Kuba
21. 9. 2020
Reakce Alternativy středočeské D3 na vystoupení…
Spor o středočeskou dálnici D3 není soutěž petic, ale hodnot
18. 9. 2020
Reakce Alternativy středočeské D3 na článek „ODS…
Premiér Babiš jednal s odpůrci středočeské dálnice D3 o řešení dopravy na jih od Prahy
2. 9. 2020
11 obcí, 1500 občanů a 6 spolků podepsaných pod…
Hejtmanka Jermanová (ANO) ve střetu zájmů
1. 9. 2020
Středočeská dálnice D3, protežovaná hejtmankou…
Lživá cena dálnice jako argument pro její výstavbu?
29. 8. 2020
Hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO) ve…
Je Dopravní politika ČR pouhým cárem papíru?
24. 8. 2020
Praha, 23. 8. 2020 - Iniciativa Alternativa…
Ředitelství silnic a dálnic plánuje pražský okruh u Jesenice rozšířit na osm pruhů
30. 6. 2020
Jesenice, 30. 6. 2020, tisková zpráva Alternativy…
Zlepšuje skutečně Středočeský kraj dopravu?
18. 3. 2020
Středočeský kraj pro zlepšení dopravní situace v…
Středočeská dálnice v roce 2024? Nereálné!
21. 7. 2019
Zahájení stavby středočeské D3 v roce 2024 je…
Ministerstvo dopravy propaguje kontroverzní dálnici na úkor místních lidí
17. 7. 2019
Ministerstvo dopravy proti lidem v regionu. Na…
Jesenice nesouhlasí se středočeskou dálnicí D3. Není zdaleka sama.
26. 5. 2019
Dne 23. května proběhla v Jesenici u Prahy beseda…
Projekt středočeské D3 ohrožuje rekreační zázemí Pražanů
28. 8. 2018
Jen málokdo nezná Posázaví, tradiční rekreační…
Válka o vodu v ČR začíná! Které ministerstvo bude na straně lidí?
18. 7. 2018
Žluté trávníky, vyprahlé zahrady, mrtvé lesy,…
Zanedbaná a nebezpečná silnice I/3, tzv. Benešovská
22. 2. 2018
Dne 21. února 2018 se na silnici I/3 u Bystřice…
Lobbisté a spekulanti si brousí zuby na dálnici D3
24. 4. 2017
Spolek pro výstavbu D3 a R4 svolal na dnešek do…
Splňte sliby v krajské dopravě, vyzývají spolky Starosty a nezávislé
25. 10. 2016
Spolky sdružené v iniciativě Alternativa…
Babišův týdeník manipuluje s krajskými volbami
23. 9. 2016
Týdeník 5plus2, jeden z titulů mediálního domu…
Starostové: špatnému projektu D3 se budeme aktivně bránit
9. 9. 2016
Na pozvání iniciativy Alternativa středočeské D3…
Dálnice D3 dopravní problémy středních Čech neřeší, shodli se občané v debatě
14. 6. 2016
Region jihu středních Čech potřebuje zlepšit…