ALTERNATIVA STŘEDOČESKÉ D3
Prosaďte výhodnější a šetrnější řešení dopravy na jih od Prahy! Náš hlas
loading

Aktuality

aktuality

Válka o vodu v ČR začíná! Které ministerstvo bude na straně lidí?

18. 7. 2018 (Tisková zpráva)

Žluté trávníky, vyprahlé zahrady, mrtvé lesy, pole, na nichž nic neroste, krajina měnící se pomalu v poušť… Kdysi zcela nereálná představa se pomalu začíná měnit v reálnou možnost. Česká republika se mění v oblast sucha, srážkový deficit zde trvá nepřetržitě od roku 2014, a ani výhled do budoucna není lepší. Způsob, jakým danou situaci stát řeší, je podivný a měl by nás vést k ostražitosti.

Existuje vládní strategie, jak by se Česká republika měla přizpůsobit klimatické změně, a Ministerstvo životního prostředí má plány, jimiž chce umenšovat negativní vlivy katastrofálního sucha. Opačnou strategii však zastává Ministerstvo dopravy, které prosazuje projekty, které důsledky sucha v budoucnu výrazně zhorší. Ohrožuje tím přírodní zdroje, a v důsledku i občany. Chová se jako mafie, která chce i za cenu zničení nenahraditelných přírodních zdrojů prosadit zájmy stavební lobby a mezinárodního obchodu bez ohledu na potřeby obyvatel.

Skvělým příkladem je plánovaná středočeská dálnice D3 (dále jen SD3), která přímo ohrožuje vlastní vodní zdroje mnoha obcí na Benešovsku a v jeho okolí. Šedesátikilometrový úsek kontroverzní dálnice je veden složitým terénem, a stavba si proto vyžádá obrovské zásahy do krajiny a náročná stavební řešení – mj. budování desítek mostů a mnoho tunelů. Mnohaletá výstavba i následný provoz dálnice citelně ovlivní vodní a tepelný režim krajiny nejen přímo v trase SD3, ale i v okolní krajině. Jejich obyvatelé to tvrdě pocítí: ztráta vody ze studní, vysychání a znečištění krajiny a vodních toků v okolí dálnice a s tím spojený pokles zemědělského i rekreačního potenciálu celého území. Krajský úřad i Ministerstvo dopravy přesto vyvíjí tlak na obce, aby s dálnicí souhlasily. Stavba SD3 v navrhované trase je však nejen v rozporu s plány Ministerstva životního prostředí, schválených vládou, ale je v rozporu také s vodní legislativou České republiky, aktuálním Programovým prohlášením Rady Středočeského kraje v několika bodech týkajících se ochrany přírody a vodních zdrojů, a dokonce i se Směrnicí Evropského parlamentu a Rady o ochraně podzemních vod.

Nechte se připravit o vlastní zdroje vody – my vám prodáme jinou.
Ví tedy stát, že hrozí sucho a že obyvatelé jím jsou reálně ohroženi? Ví to moc dobře. Ministerstvo dopravy a stavební loby však zvyšování vodního dluhu v krajině a ztráta vody ve studních lidí vůbec nezajímá. Za každou cenu preferují stavbu SD3 – a tím i „uzamčení“ zákazníků na vynuceném nákupu vody. Předem je totiž známé, že očekávaný nedostatek vody bude znamenat další výstavbu, tentokrát vodovodních přivaděčů. Spojení dodávky pitné vody s výstavbou dálnice však může být i vhodná strategie, jak lidi v budoucnu ovládat či vydírat. Dodat je nutné také to, že ani Želivka, z níž mají být o vodu připravení obyvatelé zásobováni, není bezedná.

Alternativa
Náklady na pořízení 1 km SD3 vyjdou na 1 miliardu korun, celkem tedy na 60 mld. Kč; a k této obrovské investici stále chybí objektivní analýza nákladů a přínosů. Drahá a účelově nejistá dálnice by navíc mohla být v provozu přinejlepším až v roce 2030, neboť je již nyní jasné, že se stavba kvůli chybám v projektu i odporu obcí výrazně prodraží a časově protáhne. Dálnice, která bohužel neuleví souběžně vedoucí silnici I/3 (Benešovské) a ani nemá odpovídající napojení do Prahy, by nakonec posloužila hlavně zahraničním kamionům a v důsledku by vedla k celkovému nárůstu automobilové dopravy. Místním lidem se to nelíbí, neboť právě je by postihly negativní důsledky – vedle ztráty vody především hluk, jedovaté zplodiny, prach, stres a zátěž obcí při objížďkách v době uzávěr dálnice (SD3 nemá naplánovány a ošetřeny objízdné trasy).

K problematickému projektu dálnice existuje alternativa v podobě desetinásobně levnějšího projektu, prezentovaném na webových stránkách iniciativy Alternativa středočeské D3. Ten nepočítá s devastačními zásahy do krajiny a spočívá zejména v modernizaci silnice I/3 („Benešovská“) včetně obchvatů obcí, mimoúrovňových křižovatek a navýšení počtu jízdních pruhů. Málokdo tuší, že tento projekt je z větší části naplánován – příliš se o něm totiž nemluví. Na jeho realizaci stát kvůli vidině dálnice nijak nespěchá. Bohužel ne v zájmu občanů, ale hlavně spekulantů, některých politiků a především firem majících z projektu dálnice zisk.

Pavel Šidák

zavřít

Aktuality

Ohrazujeme se proti článku R. Plaveckého na novinky.cz
4. 12. 2024
„Do Posázaví zamíří razicí stroje, začnou hloubit…
Schvalování středočeské D3 poběží pravděpodobně ještě řadu let
7. 10. 2024
Reakce na sdělení Ředitelství silnic a dálnic,…
Na dalším úseku středočeské D3 začalo územní řízení
17. 9. 2024
Na úseku Václavice-Voračice záměru středočeské D3…
Stát porušuje sliby a manipuluje veřejnost v souvislosti s výstavbou středočeské D3
11. 9. 2024
Stát prostřednictvím Ministerstva dopravy a…
Alternativa středočeské D3 zaslala stížnost ministru dopravy na postup ŘSD
6. 9. 2024
Spolek Alternativa středočeské D3 podporující…
Ministerstvo životního prostředí prodloužilo platnost zastaralé EIA pro záměr středočeské D3
22. 3. 2024
Prodloužení, které může být v rozporu se zákonem…
Krajský soud rozhodl o udělení výjimek z ochrany přírody na části trasy středočeské D3
17. 10. 2023
Reakce Alternativy středočeské D3 na matoucí…
Dostavbu dálniční sítě způsobem „za každou cenu“ je nutné změnit
21. 7. 2023
Ministerstvo dopravy protežuje záměr středočeské…
Alternativa středočeské D3 reaguje na netransparentní postup Ministerstva dopravy otázkami
19. 1. 2023
Jednání ministra dopravy se starosty obcí za…
Posudek hydrogeologa komplikuje schvalovací proces středočeské dálnice D3
27. 9. 2022
Odborný posudek zaměřený na dopad uvažované…
Příprava klíčové stavby zlepšující bezpečnost a průjezdnost silnice I/3 u Benešova selhává
9. 6. 2022
Jaká je pak šance úspěšně postavit 60 km dálnice…
Odborný posudek prokazuje absenci prověření středočeské D3 z hlediska dopadu na klima
20. 5. 2022
Posudek prokazuje nesoulad projektu s aktuální…
Salámová metoda? Hra na jistotu.
27. 4. 2022
Kromě prodloužení zastaralého stanoviska EIA chce…
Ředitelství silnic a dálnic chce pro dálnici D3 prodloužit zastaralé stanovisko EIA
5. 4. 2022
ŘSD žádá pro středočeský úsek dálnice D3 o…
Znalecký posudek prokazuje geotechnická rizika projektu středočeské D3
12. 1. 2022
Nově zpracovaný znalecký posudek ve věci…
Platnost stanoviska EIA u středočeské D3 v roce 2022 podruhé vyprší
29. 11. 2021
Stanovisko EIA, které v roce 2011 schválilo…
Vyjádření Alternativy středočeské D3 k dostavbě dálnice D4
10. 6. 2021
Obce a spolky sdružené pod peticí iniciativy…
ODS do předvolebního klání vytahuje kartu středočeské D3
23. 4. 2021
Martin Kupka a Martin Kuba (oba ODS) chtějí…
AD3 a Hnutí Duha podaly stížnost na mluvčího Ředitelství silnic a dálnic ČR Jana Rýdla
11. 3. 2021
Hra na baviče a dopravního experta tiskového…
Žádosti občanů hází úřad do spamu
28. 9. 2020
Téměř stovka občanů a Alternativa středočeské D3,…
Vyděšený Kuba
21. 9. 2020
Reakce Alternativy středočeské D3 na vystoupení…
Spor o středočeskou dálnici D3 není soutěž petic, ale hodnot
18. 9. 2020
Reakce Alternativy středočeské D3 na článek „ODS…
Premiér Babiš jednal s odpůrci středočeské dálnice D3 o řešení dopravy na jih od Prahy
2. 9. 2020
11 obcí, 1500 občanů a 6 spolků podepsaných pod…
Hejtmanka Jermanová (ANO) ve střetu zájmů
1. 9. 2020
Středočeská dálnice D3, protežovaná hejtmankou…
Lživá cena dálnice jako argument pro její výstavbu?
29. 8. 2020
Hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO) ve…
Je Dopravní politika ČR pouhým cárem papíru?
24. 8. 2020
Praha, 23. 8. 2020 - Iniciativa Alternativa…
Ředitelství silnic a dálnic plánuje pražský okruh u Jesenice rozšířit na osm pruhů
30. 6. 2020
Jesenice, 30. 6. 2020, tisková zpráva Alternativy…
Zlepšuje skutečně Středočeský kraj dopravu?
18. 3. 2020
Středočeský kraj pro zlepšení dopravní situace v…
Středočeská dálnice v roce 2024? Nereálné!
21. 7. 2019
Zahájení stavby středočeské D3 v roce 2024 je…
Ministerstvo dopravy propaguje kontroverzní dálnici na úkor místních lidí
17. 7. 2019
Ministerstvo dopravy proti lidem v regionu. Na…
Jesenice nesouhlasí se středočeskou dálnicí D3. Není zdaleka sama.
26. 5. 2019
Dne 23. května proběhla v Jesenici u Prahy beseda…
Projekt středočeské D3 ohrožuje rekreační zázemí Pražanů
28. 8. 2018
Jen málokdo nezná Posázaví, tradiční rekreační…
Válka o vodu v ČR začíná! Které ministerstvo bude na straně lidí?
18. 7. 2018
Žluté trávníky, vyprahlé zahrady, mrtvé lesy,…
Zanedbaná a nebezpečná silnice I/3, tzv. Benešovská
22. 2. 2018
Dne 21. února 2018 se na silnici I/3 u Bystřice…
Lobbisté a spekulanti si brousí zuby na dálnici D3
24. 4. 2017
Spolek pro výstavbu D3 a R4 svolal na dnešek do…
Splňte sliby v krajské dopravě, vyzývají spolky Starosty a nezávislé
25. 10. 2016
Spolky sdružené v iniciativě Alternativa…
Babišův týdeník manipuluje s krajskými volbami
23. 9. 2016
Týdeník 5plus2, jeden z titulů mediálního domu…
Starostové: špatnému projektu D3 se budeme aktivně bránit
9. 9. 2016
Na pozvání iniciativy Alternativa středočeské D3…
Dálnice D3 dopravní problémy středních Čech neřeší, shodli se občané v debatě
14. 6. 2016
Region jihu středních Čech potřebuje zlepšit…