Aktuality
Chceme všichni jezdit jen do Prahy?
15. 9. 2020 (Komentář)
Autobusy i osobní vlaky ve středních Čechách jsou postupně začleňovány do systému Pražské integrované dopravy. Je to nepochybně vývoj správným směrem, který výrazně zvýšil atraktivitu veřejné dopravy i počet cestujících. Systém má však své menší nedostatky (např. čtečky elektronických kupónů v autobusech často špatně fungují, takže velká část řidičů raději nechává cestující s Lítačkou nastoupit bez kontroly a v evidenci to může vypadat, že spoj je málo využívaný…) a jeden velký nedostatek: naprosté minimum spojů směřuje jinam než do Prahy, nebo do příslušného okresního města. Chybí spojení mezi okresy.
Pokud se chcete dostat z (téměř jakéhokoliv) místa v okrese Benešov na (téměř jakékoliv) místo v sousedním okrese Příbram, Pražská integrovaná doprava obvykle nenabídne rychlejší (a často vůbec jakékoliv jiné) spojení než přes Prahu, což může znamenat i stokilometrovou cestu mezi dvěma obcemi, které jsou odděleny jen údolím Vltavy. Vlastně jediná linka PID, která hranici těchto okresů překračuje, je železnice Olbramovice-Sedlčany. Ze Sedlčan jezdí dostatek spojů do Příbrami pouze v pracovní dny (jindy jen dva denně) a mimo rámec PID (po silnici I. třídy s poměrně hustým provozem – nelze tedy říci, že by poptávka nebyla). Na trase mezi Neveklovem (Benešovsko) a Novým Knínem (Příbramsko) pak nejezdí po mostě přes Vltavu vůbec žádný linkový autobus. Při pohledu na mapu logicky očekáváme, že přímá cesta z Benešovska na Příbramsko by měla být méně náročná než přes Prahu, kde je doprava přetížená na všech frontách. Proč zde tedy není dostatečná nabídka autobusových spojů?
Není divu, že veřejná doprava v Praze se obrovsky zatraktivnila a objektivně si na nabídku spojení na území Prahy sotva lze stěžovat. Problém jsou spíše neudržitelně nízké ceny celoročních jízdenek (kupónů), nově navíc s extrémními slevami pro cestující už od 60 let. Na tento luxus doplácejí Pražanům také návštěvníci z „venkova“, kteří používají spíše výrazně dražší jednotlivé jízdenky. Navíc v blízké době hrozí podfinancování a úpadek kvality či nabídky spojů. Zde se pak nabízí otázka, zda zlepšení integrované dopravy nebylo dosaženo jen s vypětím všech sil a zda bude současná podoba dlouhodobě udržitelná.
Právě přílišná centralizace integrované dopravy je příklad, jak je do Prahy zbytečně zatahováno velké množství cestujících, kteří by tam ani jet nemuseli. Není tedy divu, že jsou v Praze přeplněné nejen silnice, ale i metro a tramvajové tratě (často zaznívají i názory, že je vyčerpána i kapacita přepravy na hlavních železnicích, což není tak docela pravda, protože aspoň u klasických souprav lze bez problémů zvýšit počet vozů). Jedním z důsledků této situace jsou i návrhy na stavbu dalších kapacitních komunikací, včetně dálnice D3. Ani ta by však provozu v Praze a na Pražském okruhu neodlehčila, spíš naopak.
I v dopravě platí, že nabídka vytváří poptávku. Opravdu nevím, co by se stalo, kdyby byly některé autobusové linky, ukončené v malých vesnicích, aspoň nepatrně prodlouženy tak, aby byl možný aspoň přestup na spoj i do sousedního okresního města (třeba by některé spoje mohly být i sloučeny, což by náklady spíše snížilo). I pro delší cesty by takové spojení konkurovalo cestě přes Prahu přinejmenším nižší cenou a už proto by si příznivce našlo.
Václav Procházka
Aktuality
8. 10. 2024
7. 10. 2024
23. 9. 2024
17. 9. 2024
11. 9. 2024
6. 9. 2024
5. 9. 2024
27. 8. 2024
23. 8. 2024
13. 7. 2024
21. 6. 2024
11. 6. 2024
6. 5. 2024
10. 4. 2024
27. 3. 2024
22. 3. 2024
17. 3. 2024
24. 10. 2023
17. 10. 2023
16. 10. 2023
12. 10. 2023
5. 10. 2023
22. 9. 2023
24. 7. 2023
21. 7. 2023
6. 6. 2023
6. 6. 2023
5. 6. 2023
22. 5. 2023
30. 4. 2023
13. 2. 2023
13. 2. 2023
11. 2. 2023
7. 2. 2023
27. 1. 2023
19. 1. 2023
18. 1. 2023
13. 1. 2023
9. 1. 2023
19. 12. 2022
11. 12. 2022
25. 10. 2022
6. 10. 2022
27. 9. 2022
9. 6. 2022
20. 5. 2022
13. 4. 2022
5. 4. 2022
20. 3. 2022
1. 3. 2022
16. 2. 2022
25. 1. 2022
21. 1. 2022
12. 1. 2022
7. 1. 2022
29. 11. 2021
7. 9. 2021
13. 8. 2021
12. 8. 2021
10. 6. 2021
2. 6. 2021
31. 5. 2021
21. 5. 2021
19. 5. 2021
15. 5. 2021
23. 4. 2021
18. 4. 2021
16. 4. 2021
10. 4. 2021
11. 3. 2021
22. 12. 2020
21. 12. 2020
21. 12. 2020
5. 11. 2020
30. 9. 2020
18. 9. 2020
18. 9. 2020
14. 9. 2020
7. 9. 2020
2. 9. 2020
2. 9. 2020
1. 9. 2020
29. 8. 2020
24. 8. 2020
20. 8. 2020
8. 7. 2020
30. 6. 2020
24. 6. 2020
19. 6. 2020
15. 6. 2020
18. 3. 2020
22. 11. 2019
30. 10. 2019
21. 7. 2019
17. 7. 2019
26. 5. 2019
22. 12. 2018
13. 12. 2018
7. 12. 2018
10. 11. 2018
28. 8. 2018
18. 7. 2018
1. 6. 2018
22. 2. 2018
10. 2. 2018
1. 7. 2017
24. 4. 2017
1. 3. 2017
21. 1. 2017
25. 10. 2016
23. 9. 2016
9. 9. 2016
1. 9. 2016
14. 6. 2016