Aktuality
Jak se u nás stavějí dálnice
29. 5. 2024 (Komentář)
Postup dálniční lobby je jednoduchý: na různých pokud možno neproblematických místech co nejdříve všechny dálnice rozestavět, aby se už nemohlo stát, že by byla některá z nich z plánů vyřazena, jak se to stalo např. dálnici D3 z Prahy na České Budějovice. Ta byla v únoru 1998 v rámci vládních úspor z programu vyškrtnuta. Dálniční lobby pak dalo hodně úsilí, aby byla v červenci 1999 opět vrácena do hry.
Základní síť dálnic byla v Československu schválena vládou v roce 1963. V roce 1987 byla tato síť doplněna také o D3 v trase Praha – České Budějovice – Rakousko.
Dálnice D3 zůstala v této koncepci až do roku 1996, vláda v únoru 1997 vyňala dálnici D3 z plánu výstavby dálnic do roku 2005.
Po vzniku samostatné republiky potvrdila vláda ČR rozsah dálniční sítě České republiky a odsouhlasila rozvoj její výstavby do roku 2005. Toto usnesení bylo pak několikrát aktualizováno.
Co se týká dálnice D4:
Ta se buduje dlouhodobě, postupně přibývají další úseky. Je vedena jihozápadně ve směru bývalé solné stezky na Pasov. Prostřednictvím modelu PPP povede do Písku, odtud má vést modernizovaná silnice do Budějovic, kde naváže na dálnici D3 do vedoucí do Rakouska.
Znovu se dostáváme k problematické dálnici D3:
Ta se ani později nestala součástí plánované sítě dálnic budovaných do roku 2010.
S tímto rozhodnutím však nebyli někteří vlivní činitelé spokojeni, což vedlo k ustavení „zájmového“ sdružení Spolku pro výstavbu D3 a D4, pod vedením starosty města Chýnova a zastupitele Jihočeského kraje Mgr. Pavla Eyberta.
Iniciativa zákonodárců pod vedením Františka Vnoučka vedla k založení nikoliv spolku, ale Sdružení pro výstavbu D3. V roce 1999, tak 61 poslanců a senátorů podepsalo memorandum vládě s žádostí o znovuzařazení výstavby dálnice D3 do harmonogramu před rok 2010. Na základě tohoto tlaku byla stavba dálnice D3 zařazena před rok 2010 do budovaných dopravních sítí.
Megalomanské plány českých stavitelů dálnic zneužívají povrchně populistických argumentů k prosazení neekologických a ekonomicky i dopravně nevýhodných projektů.
V našem případě se jedná o západní variantu D3 vedoucí dolním Posázavím. Tento skutečně megalomanský projekt je krajně nešetrný nejen ke krajině, ale i obyvatelům žijícím v okolí této stavby, nehledě na to, že stát vynaloží spoustu peněz na jeho výstavbu.
Dálniční lobby však těmto námitkám nenaslouchá a snaží se stavbu prosadit. Poslední rozhodnutí EIA z Ministerstva životního prostředí z 20. 3. 2024 stran dálnice D3 praví: …Prodloužení platnosti stanoviska EIA, z jejíž závěrů vyplývá, že za období od roku 2010 nedošlo k takovým změnám klimatu, které by vnášely rozdílnost vlivů hodnoceného závěru… Platnost stanoviska se prodlužuje do 1. 2. 2027.
EIA - vyhodnocení vlivů na životní prostředí mnohé ekologické organizace kritizují:
Současné opatření EIA, které má hodnotit nové infrastruktury nefunguje. Nezohledňuje dopad nové infrastruktury spotřeby a úpravy materiálů. Nezohledňuje je v ohledu posouzení širšího vlivu stavby na životní prostředí. Místo toho aby řešil, zda stavbu povolit a jaké budou efekty jejího používání, určuje podmínky, za jakých lze stavbu realizovat. V drtivé většině případů pomíjí možnost nestavět vůbec.
Vzhledem k tomu, že dálnice D4 povede do Písku a odtud až modernizovanou silnicí do Českých Budějovic nabízí se otázka, zda není úsek přes dolní Posázaví zbytečný, zvlášť pokud se nabízí daleko levnější a k přírodě ohleduplnější varianta, kterou nabízí Alternativa D3:
- Zvýšení průjezdnosti a bezpečnosti páteřní silnice I/3 zejm. v jejích problematických místech u Benešova, Jírovic a Miličína.
- Modernizaci cestní sítě uvnitř regionu a pomoci obcím, které trpí tranzitní dopravou (Jílové, Kamenný Přívoz , Křešice aj.)
- Dostavbě kapacitní trasy Praha – České Budějovice pro tranzitní automobilovou dopravu v podobě dálnice D4 (Praha – Písek) s návazností na modernizaci silnice I/20 (Písek – Č. Budějovice)
Stojí za připomenutí, že právě bod 3, jak jsme níže uvedli, je realizován nebo je v plánu, přesto stále nikomu, kdo rozhoduje o koncepci dálnic, nedochází fakt, že megalomanská výstavba české dálniční sítě je pouhou ukázkou zbytečného utrácení našich peněz. Navíc si tak sami draze zaplatíme nevratné poškození krajiny další betonovou plochou. A to vše jen kvůli jedinému – rychle a bez zábran se prohánět auty po Evropě sem a tam! Vždyť přece každé zdržení stojí peníze a nervy. Ovšem jen řidičů aut, nikoliv všech občanů a daňových poplatníků.
-hol-
Aktuality
4. 12. 2024
28. 11. 2024
8. 10. 2024
7. 10. 2024
23. 9. 2024
17. 9. 2024
11. 9. 2024
6. 9. 2024
5. 9. 2024
27. 8. 2024
23. 8. 2024
13. 7. 2024
21. 6. 2024
11. 6. 2024
6. 5. 2024
10. 4. 2024
27. 3. 2024
22. 3. 2024
17. 3. 2024
24. 10. 2023
17. 10. 2023
16. 10. 2023
12. 10. 2023
5. 10. 2023
22. 9. 2023
24. 7. 2023
21. 7. 2023
6. 6. 2023
6. 6. 2023
5. 6. 2023
22. 5. 2023
30. 4. 2023
13. 2. 2023
13. 2. 2023
11. 2. 2023
7. 2. 2023
27. 1. 2023
19. 1. 2023
18. 1. 2023
13. 1. 2023
9. 1. 2023
19. 12. 2022
11. 12. 2022
25. 10. 2022
6. 10. 2022
27. 9. 2022
9. 6. 2022
20. 5. 2022
13. 4. 2022
5. 4. 2022
20. 3. 2022
1. 3. 2022
16. 2. 2022
25. 1. 2022
21. 1. 2022
12. 1. 2022
7. 1. 2022
29. 11. 2021
7. 9. 2021
13. 8. 2021
12. 8. 2021
10. 6. 2021
2. 6. 2021
31. 5. 2021
21. 5. 2021
19. 5. 2021
15. 5. 2021
23. 4. 2021
18. 4. 2021
16. 4. 2021
10. 4. 2021
11. 3. 2021
22. 12. 2020
21. 12. 2020
21. 12. 2020
5. 11. 2020
30. 9. 2020
18. 9. 2020
18. 9. 2020
14. 9. 2020
7. 9. 2020
2. 9. 2020
2. 9. 2020
1. 9. 2020
29. 8. 2020
24. 8. 2020
20. 8. 2020
8. 7. 2020
30. 6. 2020
24. 6. 2020
19. 6. 2020
15. 6. 2020
18. 3. 2020
22. 11. 2019
30. 10. 2019
21. 7. 2019
17. 7. 2019
26. 5. 2019
22. 12. 2018
13. 12. 2018
7. 12. 2018
10. 11. 2018
28. 8. 2018
18. 7. 2018
1. 6. 2018
22. 2. 2018
10. 2. 2018
1. 7. 2017
24. 4. 2017
1. 3. 2017
21. 1. 2017
25. 10. 2016
23. 9. 2016
9. 9. 2016
1. 9. 2016
14. 6. 2016