Aktuality
Je jednání Alternativy SD3 projevem NIMBY efektu?
16. 2. 2022 (Komentář)
V nedávném článku o středočeské dálnici D3 v jakémsi internetovém ekonomickém magazínu, v němž autor horuje pro její realizaci, byli odpůrci této dálnice, jmenovitě inciativa AD3, označeni za „nátlakovou skupinu“ a jejich jednání za projev tzv. „NIMBY efektu“ – tedy subjektivního, sebestředného chování člověka, který brání realizaci obecně prospěšných staveb ve svém nejbližším okolí (zkratka NIMBY znamená Not in My Backyard, Ne na mém dvorečku), protože mu naruší jeho komfort.
To je závažné nařčení. Je odpor proti SD3 skutečně projevem NIMBY jednání? Proti SD3 se nestaví jen lidé, jimiž by dálnice vedla „za plotem“, jejichž nemovitosti (a životní komfort) by jí byly reálně ohroženy (ti samozřejmě také), ale i lidé z celé republiky. Proč to dělají? Nejen proto, že dálnice zničí své nejbližší okolí, ale z důvodů výrazně objektivnějších a systémovějších. Celý záměr SD3 je zastaralý a pro Českou republiku nevýhodný a je v rozporu s politikou na ochranu klimatu. Podřezává další větev environmentální a ekonomické udržitelnosti republiky. Realizace dálnice ohrozí vodní režim v krajině a zničí velké, dosud víceméně nedotčené přírodní území, rekreační zázemí celé Prahy.
Na základě aktuálních podkladů dosud nikdo neprokázal společenský užitek z existence dálnice, jenž by převýšil užitek z její neexistence, ani to, že dálnice je v souladu se závazky ČR na ochranu klimatu a nezhorší dopady klimatické změny na našem území, ani to, že SD3 je z hlediska dopravy nezbytná (vzhledem k existenci D4, I/3 aj. alternativním možnostem dopravy), a nakonec ani to, že SD3 je pro ČR ekonomicky výhodná. U stavby, která daňové poplatníky přijde na 60 miliard korun, bychom takovéto důkazy právem očekávali.
AD3 středočeskou D3 v západní variantě odmítá nejen pro její katastrofální dopady na krajinu v Posázaví, na Benešovsku a Voticku a pro extrémně vysoké investiční náklady. Odmítá ji také kvůli velkému nárůstu dopravy, který způsobí zde i na území Prahy, a též expanzi developerů v dosud nezastavěné krajině. Desítky miliard korun, jež by dálnice měla stát, by se raději měly investovat do rozvoje občanské vybavenosti a pracovních příležitostí ve středočeských městech a obcích a do posílení a zkvalitnění železniční dopravy.
Tyto argumenty jistě nelze označit za projev obavy o vlastní dvoreček. Nejsou to argumenty sebestředného člověka krátkozrace hájícího svůj majeteček, ale hlas lidí vnímajících širší společenské, ekonomické a environmentální vztahy a reálie.
Odkaz na článek: https://e-news.cz/2022/02/rod-na-prikladu-planovani-dalnice-d3-je-mozne-napsat-celou-ucebnici-nimby-efektu/
Pavel Šidák
Aktuality
4. 12. 2024
28. 11. 2024
8. 10. 2024
7. 10. 2024
23. 9. 2024
17. 9. 2024
11. 9. 2024
6. 9. 2024
5. 9. 2024
27. 8. 2024
23. 8. 2024
13. 7. 2024
21. 6. 2024
11. 6. 2024
6. 5. 2024
10. 4. 2024
27. 3. 2024
22. 3. 2024
17. 3. 2024
24. 10. 2023
17. 10. 2023
16. 10. 2023
12. 10. 2023
5. 10. 2023
22. 9. 2023
24. 7. 2023
21. 7. 2023
6. 6. 2023
6. 6. 2023
5. 6. 2023
22. 5. 2023
30. 4. 2023
13. 2. 2023
13. 2. 2023
11. 2. 2023
7. 2. 2023
27. 1. 2023
19. 1. 2023
18. 1. 2023
13. 1. 2023
9. 1. 2023
19. 12. 2022
11. 12. 2022
25. 10. 2022
6. 10. 2022
27. 9. 2022
9. 6. 2022
20. 5. 2022
13. 4. 2022
5. 4. 2022
20. 3. 2022
1. 3. 2022
16. 2. 2022
25. 1. 2022
21. 1. 2022
12. 1. 2022
7. 1. 2022
29. 11. 2021
7. 9. 2021
13. 8. 2021
12. 8. 2021
10. 6. 2021
2. 6. 2021
31. 5. 2021
21. 5. 2021
19. 5. 2021
15. 5. 2021
23. 4. 2021
18. 4. 2021
16. 4. 2021
10. 4. 2021
11. 3. 2021
22. 12. 2020
21. 12. 2020
21. 12. 2020
5. 11. 2020
30. 9. 2020
18. 9. 2020
18. 9. 2020
14. 9. 2020
7. 9. 2020
2. 9. 2020
2. 9. 2020
1. 9. 2020
29. 8. 2020
24. 8. 2020
20. 8. 2020
8. 7. 2020
30. 6. 2020
24. 6. 2020
19. 6. 2020
15. 6. 2020
18. 3. 2020
22. 11. 2019
30. 10. 2019
21. 7. 2019
17. 7. 2019
26. 5. 2019
22. 12. 2018
13. 12. 2018
7. 12. 2018
10. 11. 2018
28. 8. 2018
18. 7. 2018
1. 6. 2018
22. 2. 2018
10. 2. 2018
1. 7. 2017
24. 4. 2017
1. 3. 2017
21. 1. 2017
25. 10. 2016
23. 9. 2016
9. 9. 2016
1. 9. 2016
14. 6. 2016