Aktuality
Středočeská D3: výhledy a možnosti
25. 12. 2018 (Komentář)
Argumentem pro západní variantu D3 je pomoc regionu mezi Sázavou a Vltavou. Tento argument ale neobstojí, problém regionu není absence dálkové trasy. Oblast potřebuje zlepšit dopravní dostupnost Prahy a vyřešit problémy přetížené silnice I/3 (Mirošovice – Mezno). Středočeská D3 nevede do Prahy, ale do dopravní zácpy u Jesenice, kde má být připojena na nedostavěný okruh; a namísto mobilitě místních obyvatel přispěje nanejvýš mobilitě zboží přepravovaného kamiony.
Průměrné náklady na D3 jsou dosud 500 milionů Kč/km, západní varianta středočeské D3 má průměrné náklady 950 milionů Kč/km (v Německu je za srovnatelné provedení dálnice vynaloženo v přepočtu 280 milionů Kč/km). Za zlomek této ceny již mohla být zvýšena kapacita I/3, postaveny obchvaty obcí a rozvinutá hromadná doprava. Varovné je srovnání s provedením dálnice D8, které si ŘSD prosadilo v trase protínající chráněnou krajinnou oblast a navzdory varováním odborníků. Výsledkem je předražená a riziková stavba, která neúnosně zatěžuje okolí. Téhož výsledku se lze obávat i v případě středočeské D3. Vést trasu dálnice poddolovaným územím Jílovska či unikátním přírodním územím Posázaví je veliká nezodpovědnost vůči současným i budoucím obyvatelům.
Ministerstvo dopravy i ŘSD prezentují stavbu západní varianty středočeské dálnice D3 jako danou. Skutečnost je však jiná. Po zjišťovacím řízení a procesu EIA (2011) proběhlo hodnocení zadané MŽP (2012), ze kterého vyšla západní i východní trasa uvažované dálnice téměř shodně a byly hodnoceny jako „možné“. V lednu 2017 leží dokončený projekt západní varianty dálnice na ŘSD a v nadcházejících správních řízeních situaci ještě lze ovlivnit – dokonce je možné stavbu zcela odvrátit. Pokud by ŘSD stálo o dobré řešení, připomínky by vítalo. Ale jeho zájem je územní řízení absolvovat co nejdříve a co nejjednodušeji, bez účasti veřejnosti. Pokud se mu to podaří, nebude už prakticky nic možné dělat – někdy po roce 2024 možná přijedou buldozery…
Pavel Šidák
Aktuality
4. 12. 2024
28. 11. 2024
8. 10. 2024
7. 10. 2024
23. 9. 2024
17. 9. 2024
11. 9. 2024
6. 9. 2024
5. 9. 2024
27. 8. 2024
23. 8. 2024
13. 7. 2024
21. 6. 2024
11. 6. 2024
6. 5. 2024
10. 4. 2024
27. 3. 2024
22. 3. 2024
17. 3. 2024
24. 10. 2023
17. 10. 2023
16. 10. 2023
12. 10. 2023
5. 10. 2023
22. 9. 2023
24. 7. 2023
21. 7. 2023
6. 6. 2023
6. 6. 2023
5. 6. 2023
22. 5. 2023
30. 4. 2023
13. 2. 2023
13. 2. 2023
11. 2. 2023
7. 2. 2023
27. 1. 2023
19. 1. 2023
18. 1. 2023
13. 1. 2023
9. 1. 2023
19. 12. 2022
11. 12. 2022
25. 10. 2022
6. 10. 2022
27. 9. 2022
9. 6. 2022
20. 5. 2022
13. 4. 2022
5. 4. 2022
20. 3. 2022
1. 3. 2022
16. 2. 2022
25. 1. 2022
21. 1. 2022
12. 1. 2022
7. 1. 2022
29. 11. 2021
7. 9. 2021
13. 8. 2021
12. 8. 2021
10. 6. 2021
2. 6. 2021
31. 5. 2021
21. 5. 2021
19. 5. 2021
15. 5. 2021
23. 4. 2021
18. 4. 2021
16. 4. 2021
10. 4. 2021
11. 3. 2021
22. 12. 2020
21. 12. 2020
21. 12. 2020
5. 11. 2020
30. 9. 2020
18. 9. 2020
18. 9. 2020
14. 9. 2020
7. 9. 2020
2. 9. 2020
2. 9. 2020
1. 9. 2020
29. 8. 2020
24. 8. 2020
20. 8. 2020
8. 7. 2020
30. 6. 2020
24. 6. 2020
19. 6. 2020
15. 6. 2020
18. 3. 2020
22. 11. 2019
30. 10. 2019
21. 7. 2019
17. 7. 2019
26. 5. 2019
22. 12. 2018
13. 12. 2018
7. 12. 2018
10. 11. 2018
28. 8. 2018
18. 7. 2018
1. 6. 2018
22. 2. 2018
10. 2. 2018
1. 7. 2017
24. 4. 2017
1. 3. 2017
21. 1. 2017
25. 10. 2016
23. 9. 2016
9. 9. 2016
1. 9. 2016
14. 6. 2016