Aktuality
Plánovaná D3 nespadne, slibují silničáři. ŘSD tvrdí, že se s riziky vypořádá
1. 3. 2022 (Komentář)
Toto je název článku, který vyšel na Idnes začátkem února, a který upozorňuje na rizika poddolování v blízkosti obřího mostu přes Sázavský kaňon. Článek se opírá o posudek, který nechala vypracovat Alternativa D3 u znalce v oboru stavebnictví a geotechniky Josefa Rotta. Autorem článku je novinář Tomáš Cafourek.
Autor upozorňuje na zamítnutí stížnosti Kasačním soudem na vymezení koridoru pro budoucí dálnici kopcovitým a turisticky oblíbeným regionem. Tím bylo potvrzeno, že se vedení trasy Posázavím stalo součástí zásad územního rozhodnutí Středočeského kraje. O tom jsme již informovali v prosinci.
Podle posudku je projekt dálnice tak, jak jej Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nyní prezentuje, nezpůsobilý k výstavbě. Zásadní riziko podle něj zjednodušeně spočívá v tom, že nejnáročnější a nejkomplikovanější stavby budou muset vznikat v prostředí podtunelovaném středověkou těžbou kovů a na někdejších dopravních stavbách. Podle ŘSD, které projekt připravuje, to nicméně není nepřekonatelný problém. „Ano, jedna z opěr mostu se nachází v blízkosti železničního tunelu a i v tomto případě s tímto faktem pracujeme a pracovat budeme po celou dobu přípravy v rámci řízení rizik,“ potvrzuje vedoucí úseku výstavby Zuzana Urbancová. Stejná ujištění ale padala i na D8 v CHKO České středohoří í a nelze říct, že se vše obešlo bez problémů. I když v případě dálnice D8 z hlavního města do Ústí a na Německo ekologičtí aktivisté a další kritici dlouho upozorňovali na nestabilní svahy nad plánovanou stavbou, v červnu roku 2013 dálnici u Litochovic zasypalo zhruba 500 tisíc metrů krychlových zeminy. Trvalo další čtyři roky, než byla D8 zprovozněna. Nedaleká Prackovická estakáda je i nyní stále monitorována, protože v nestabilním prostředí nelze vyloučit pohyb podloží.
Ale nechme spor sporem a podívejme se na podstatu celého problému. Autor doslova píše „Dnes by projekt asi neprošel“. Razítko EIA, které hodnotí vliv stavby na životní prostředí, dostal projekt vedoucí Posázavím od ministerstva životního prostředí už v roce 2012. Úředníci přitom potichu přiznávají, že dnes by projekt v této podobě nejspíš neprošel. Navíc platnost EIA má v letošním roce vypršet. O tom jsme informovali zde. Připomeňme také, že stavba západní varianty středočeské D3 je v rozporu s evropským právem a vrcholným strategickým dokumentem resortu dopravy. Středočeská D3 by se stala nejdražší dálnicí v Česku s poměrem více než 1 mld. na 1 km. Nikdo dosud neprokázal, že je ekonomicky i dopravně výhodná, s přihlédnutím na možnost prodloužit D4 do Budějovic a modernizovat I/3. Ministerstvo dopravy nemá zkrátka pro dopravu v 21. století lepší řešení, než projekt z 80. let 20. století. Zjevně tam aparát dost zaspal. K eliminaci rizik spojených s poddolováním u Jílového chce ŘSD zbudovat celou novou průzkumnou štolu. Kolik nás to zase bude stát?
Aktuality
4. 12. 2024
28. 11. 2024
8. 10. 2024
7. 10. 2024
23. 9. 2024
17. 9. 2024
11. 9. 2024
6. 9. 2024
5. 9. 2024
27. 8. 2024
23. 8. 2024
13. 7. 2024
21. 6. 2024
11. 6. 2024
6. 5. 2024
10. 4. 2024
27. 3. 2024
22. 3. 2024
17. 3. 2024
24. 10. 2023
17. 10. 2023
16. 10. 2023
12. 10. 2023
5. 10. 2023
22. 9. 2023
24. 7. 2023
21. 7. 2023
6. 6. 2023
6. 6. 2023
5. 6. 2023
22. 5. 2023
30. 4. 2023
13. 2. 2023
13. 2. 2023
11. 2. 2023
7. 2. 2023
27. 1. 2023
19. 1. 2023
18. 1. 2023
13. 1. 2023
9. 1. 2023
19. 12. 2022
11. 12. 2022
25. 10. 2022
6. 10. 2022
27. 9. 2022
9. 6. 2022
20. 5. 2022
13. 4. 2022
5. 4. 2022
20. 3. 2022
1. 3. 2022
16. 2. 2022
25. 1. 2022
21. 1. 2022
12. 1. 2022
7. 1. 2022
29. 11. 2021
7. 9. 2021
13. 8. 2021
12. 8. 2021
10. 6. 2021
2. 6. 2021
31. 5. 2021
21. 5. 2021
19. 5. 2021
15. 5. 2021
23. 4. 2021
18. 4. 2021
16. 4. 2021
10. 4. 2021
11. 3. 2021
22. 12. 2020
21. 12. 2020
21. 12. 2020
5. 11. 2020
30. 9. 2020
18. 9. 2020
18. 9. 2020
14. 9. 2020
7. 9. 2020
2. 9. 2020
2. 9. 2020
1. 9. 2020
29. 8. 2020
24. 8. 2020
20. 8. 2020
8. 7. 2020
30. 6. 2020
24. 6. 2020
19. 6. 2020
15. 6. 2020
18. 3. 2020
22. 11. 2019
30. 10. 2019
21. 7. 2019
17. 7. 2019
26. 5. 2019
22. 12. 2018
13. 12. 2018
7. 12. 2018
10. 11. 2018
28. 8. 2018
18. 7. 2018
1. 6. 2018
22. 2. 2018
10. 2. 2018
1. 7. 2017
24. 4. 2017
1. 3. 2017
21. 1. 2017
25. 10. 2016
23. 9. 2016
9. 9. 2016
1. 9. 2016
14. 6. 2016