Aktuality
Ředitelství silnic a dálnic chce pro dálnici D3 prodloužit zastaralé stanovisko EIA
5. 4. 2022 (Tisková zpráva)
ŘSD žádá pro středočeský úsek dálnice D3 o prodloužení platnosti stanoviska EIA. To přitom již jednou prodlouženo bylo, a již nyní je vysoce neaktuální jak vzhledem k datům, o něž se opírá, tak vzhledem k současné legislativě – chybí např. posouzení vztahu záměru ke klimatické změně, jak to vyžaduje Evropská komise.
Stanovisko EIA, tedy posouzení vlivu stavby na obyvatele a jejich životní prostředí, byla pro středočeskou D3 vydáno v roce 2012. Dokumentace EIA vznikla na základě podkladů z let 1970–2010. Platnost stanoviska skončila v roce 2017. Následně byla prodloužena o dalších pět let rozhodnutím Ministerstva životního prostředí.
„Další prodloužení by bylo v rozporu se zákonem č. 100/2001 Sb. o posuzování vlivů na životní prostředí hned ze tří důvodů: původní dokumentace, na niž se EIA odvolávala, obsahuje dnes již neaktuální data o předmětném území a záměru; aktuálně existují podstatné změny ve stavu životního prostředí, ve stupni poznání a metodiky; aktuálně existují nové problémy, jež původní EIA pochopitelně nereflektuje.“ říká Roman Andres z iniciativy Alternativa středočeské D3.
Nejde přitom o drobnosti - rozpory mezi aktuálním stavem a jeho popisem v EIA jsou podstatné. Některé obce v daném území doznaly nadpolovičního nárůstu počtu obyvatel, změnil se vodní režim krajiny apod. Na neaktuálnost některých dat upozorňují znalecké posudky. Ne všechny změny jsou však známy, další změny v dotčené oblasti by měly být předmětem nového posuzování s cílem zajistit adekvátní podmínky ochrany životního prostředí . Odborné posudky dokazují i příkrý rozpor dalšího prodloužení platnosti stanoviska EIA s mezinárodními závazky a požadavky EU na ochranu klimatu.
Původní posouzení vůbec nezahrnuje zásadní skutečnosti, např. že byl dokončen IV. železniční koridor, před dokončením je dostavba D4, částečně je modernizována silnice I/3. V návaznosti na to se změnily dopravní toky, pro něž je D3 disponována, a je na místě revidovat samotný dopravní význam této dálnice. Pokus prodloužit zastaralou EIA a realizovat tak náročnou a pro obyvatele i krajinu zatěžující stavbu na základě neaktuálních dat, je dalším krokem Ministerstva dopravy ve snaze realizovat zastaralý záměr navzdory změněnému dopravnímu, ekonomickému a environmentálnímu kontextu.
Roman Andres vysvětluje: „Od ministerstva životního prostředí žádáme, aby v souladu s platnými předpisy žádost o prodloužení zastaralého stanoviska EIA zamítlo a požadovalo nové zjišťovací řízení, které bude odrážet současný stav území, aktuální data o životním prostředí, platné metodiky a reagovat na aktuální problémy – např. klimatickou změnu. Je alarmující, že stát prostřednictvím Ministerstva dopravy i přes obrovské aktuální problémy stále trvá ze všech variant řešení na tom nejdražším, nejkomplikovanějším a nejvíce riskantním.“
Kontakt: PhDr. Roman Andres, Alternativa středočeské D3, tel. 732906107
POZNÁMKY PRO EDITORY:
Alternativa středočeské D3 z.s. podporuje obce Posázaví, Benešovska a Voticka před negativními dopady zastaralého záměru středočeské dálnice D3. Na místo něj prosazuje řešení A 0+. AD3 není ekologicky zaměřené sdružení, zabývá se danou problematikou z více hledisek a svou činností pokrývá celých 60 km dlouhé území v koridoru SD3. Petici AD3 podepsalo 11 obcí, jejichž kritika se opírá o vyjádření externích odborníků a soudních znalců.
1. Fáze schvalovacího procesu - zvýrazněné body ještě neproběhly:
- zásady územního rozvoje Středočeského kraje (ZUR)
- posouzení vlivu na životní prostředí (EIA) + posudek MŽP
- dokumentace pro územní rozhodnutí (DÚR)
- řízení o výjimkách z ochrany zvláště chráněných druhů
- územní řízení (vč. závazných stanovisek a vyjádření VŠECH dotčených subjektů)
- dokumentace pro stavební povolení (DSP)
- stavební řízení
- majetkoprávní vypořádání, vyvlastňování
- zadávací řízení na zhotovitele stavby
2. Na vady projektu západní varianty středočeské D3, jakož i související hrozby plynoucí pro obce upozorňuje dosud přes dvacet odborných posudků https://www.alternativad3.cz/archive/1/3/14
3. Požadavky Evropské komise na posuzování vlivu dopravní infrastruktury na změnu klimatu:
https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/23a24b21-16d0-11ec-b4fe-01aa75ed71a1/language-en
4. Odpor obcí proti záměru středočeské D3:
https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/3175296-uz-jedenact-obci-odmita-stredoceskou-cast-dalnice-d3-nekteri-jsou-pro-rozsireni
5. EIA středočeské D3: https://portal.cenia.cz/eiasea/detail/EIA_MZP325
Aktuality
4. 12. 2024
28. 11. 2024
8. 10. 2024
7. 10. 2024
23. 9. 2024
17. 9. 2024
11. 9. 2024
6. 9. 2024
5. 9. 2024
27. 8. 2024
23. 8. 2024
13. 7. 2024
21. 6. 2024
11. 6. 2024
6. 5. 2024
10. 4. 2024
27. 3. 2024
22. 3. 2024
17. 3. 2024
24. 10. 2023
17. 10. 2023
16. 10. 2023
12. 10. 2023
5. 10. 2023
22. 9. 2023
24. 7. 2023
21. 7. 2023
6. 6. 2023
6. 6. 2023
5. 6. 2023
22. 5. 2023
30. 4. 2023
13. 2. 2023
13. 2. 2023
11. 2. 2023
7. 2. 2023
27. 1. 2023
19. 1. 2023
18. 1. 2023
13. 1. 2023
9. 1. 2023
19. 12. 2022
11. 12. 2022
25. 10. 2022
6. 10. 2022
27. 9. 2022
9. 6. 2022
20. 5. 2022
13. 4. 2022
5. 4. 2022
20. 3. 2022
1. 3. 2022
16. 2. 2022
25. 1. 2022
21. 1. 2022
12. 1. 2022
7. 1. 2022
29. 11. 2021
7. 9. 2021
13. 8. 2021
12. 8. 2021
10. 6. 2021
2. 6. 2021
31. 5. 2021
21. 5. 2021
19. 5. 2021
15. 5. 2021
23. 4. 2021
18. 4. 2021
16. 4. 2021
10. 4. 2021
11. 3. 2021
22. 12. 2020
21. 12. 2020
21. 12. 2020
5. 11. 2020
30. 9. 2020
18. 9. 2020
18. 9. 2020
14. 9. 2020
7. 9. 2020
2. 9. 2020
2. 9. 2020
1. 9. 2020
29. 8. 2020
24. 8. 2020
20. 8. 2020
8. 7. 2020
30. 6. 2020
24. 6. 2020
19. 6. 2020
15. 6. 2020
18. 3. 2020
22. 11. 2019
30. 10. 2019
21. 7. 2019
17. 7. 2019
26. 5. 2019
22. 12. 2018
13. 12. 2018
7. 12. 2018
10. 11. 2018
28. 8. 2018
18. 7. 2018
1. 6. 2018
22. 2. 2018
10. 2. 2018
1. 7. 2017
24. 4. 2017
1. 3. 2017
21. 1. 2017
25. 10. 2016
23. 9. 2016
9. 9. 2016
1. 9. 2016
14. 6. 2016