Aktuality
Projekt středočeské D3 ohrožuje rekreační zázemí Pražanů
28. 8. 2018 (Tisková zpráva)
Jen málokdo nezná Posázaví, tradiční rekreační zázemí Prahy. Je druhým domovem pro tisíce chatařů a chalupářů, využívají jej turisté, vodáci, cyklisté. Hluboké lesy, romantická údolí, kaňon řeky Sázavy, přírodní a kulturní památky, oblíbená trať tzv. Posázavského pacifiku s druhým nejvyšším kamenným železničním mostem ve střední Evropě… Ne náhodou se Posázaví stalo historickým centrem českého trampingu. Nyní je celý region a jeho rekreační potenciál ohrožen kontroverzní dálniční stavbou.
Podle projektu by dálnice vedla velmi členitým terénem, což si vynutí komplikované technické řešení (tunely, mosty), a v důsledku vysoké finanční náklady. Trasa prochází poddolovaným územím Jílovska. Trasa dálnice přitom byla prozkoumána velmi nekvalitně: revizí projektu bylo zjištěno, že průzkumné vrty byly provedeny mimo trasu dálnice a nedosahovaly ani ke stropu tunelu, pro nějž byly dělány. V oblasti chybějí objízdné komunikace a byly by tedy využívány stávající silnice vedoucí obcemi. Kdyby ke stavbě skutečně došlo (zatím není schválena v žádném správním řízení a je pouze zanesena v Zásadách územního rozvoje Středočeského kraje), velké škody by utrpělo celé široké okolí. Zatížení obcí by bylo kritické, a jak víme ze zkušenosti např. s D8, zodpovědnost za škody způsobené v souvislosti se stavbou Ministerstvo dopravy, resp. Ředitelství silnic a dálnic přiznává nerado.
Technické nedostatky ovšem nejsou jediný problém. Trasa dálnice je vedena nevhodně velmi cennou krajinou. Oficiální biologický posudek uvádí, že např. „úbočí Sázavy u ústí plánovaného tunelu a začátku mostu přes Sázavu nemá ve středních Čechách srovnatelnou hodnotu a je doslova nenahraditelným přírodním fenoménem. Jeho narušení by mohlo způsobit postupné zhroucení celého ekosystému.“ Odborníci se shodují, že jde o lokalitu národního významu. Dálniční přivaděč vedoucí od Benešova (tzv. Václavická spojka) by také bez náhrady přerušil dálkový migrační koridor velkých savců, mezi nimiž jsou i ikony naší ochrany přírody, rys či los.
Tuto daň by bylo trpké zaplatit i za dálnici funkční, smysluplnou a dobře připravenou, zde však stojíme před dálnicí, jejíž projekt je připraven nekvalitně a jejíž smysl je velmi diskutabilní. Místní dopravu totiž bohužel neřeší, přeplněným silnicím v posázavských obcích – a tedy i turistům – nepomůže. Nenabízí dostupnost Prahy, místo do hlavního města by dopravu dovedla jen na problematický okruh u Jesenice. Do regionu, zatím relativně čistého a klidného, by dálnice naopak zavlekla tranzitní kamionovou dopravu ze zahraničí. Místo službou místním obyvatelům by tak byla službou nadnárodním dopravním firmám a studie ze zahraničí dokazují, že nemovitosti v okolí dálnice ztrácejí zhruba 30 procent své hodnoty. Projekt dálnice je přitom protežován ve chvíli, kdy existuje vhodnější alternativa. Ta je ke krajině výrazně citlivější, je levnější a místní dopravní problémy může vyřešit. Jde zejména o zvýšení průjezdnosti a bezpečnosti na silnici I/3 (tzv. Benešovská) včetně vybudování obchvatů Benešova, Olbramovic a Miličína, mimoúrovňových křižovatek a navýšení počtu jízdních pruhů a dále pak jde o podporu moderní příměstské dopravy. To vše je možné udělat na rozdíl od dálnice relativně brzy a souběžně lze modernizovat cestní síť uvnitř regionu a pomoci dalším sídlům, které trpí tranzitní dopravou – Jílové, Netvořice, Neveklov, Kamenný Přívoz aj. Tvář Posázaví, která lákala generace Pražanů, by se tak stala dostupnou, aniž by ztratila svoji přitažlivost a hodnotu.
K dalšímu čtení:
https://www.ceskatelevize.cz/porady/1095913550-nedej-se/213562248420020-dalnice-v-haji/
https://www.ceskatelevize.cz/porady/10782831463-nedej-se-plus/217562248410038-komuzmizi-voda/
https://www.mzp.cz/cz/adaptace_na_zmenu_klimatu
Aktuality
4. 12. 2024
28. 11. 2024
8. 10. 2024
7. 10. 2024
23. 9. 2024
17. 9. 2024
11. 9. 2024
6. 9. 2024
5. 9. 2024
27. 8. 2024
23. 8. 2024
13. 7. 2024
21. 6. 2024
11. 6. 2024
6. 5. 2024
10. 4. 2024
27. 3. 2024
22. 3. 2024
17. 3. 2024
24. 10. 2023
17. 10. 2023
16. 10. 2023
12. 10. 2023
5. 10. 2023
22. 9. 2023
24. 7. 2023
21. 7. 2023
6. 6. 2023
6. 6. 2023
5. 6. 2023
22. 5. 2023
30. 4. 2023
13. 2. 2023
13. 2. 2023
11. 2. 2023
7. 2. 2023
27. 1. 2023
19. 1. 2023
18. 1. 2023
13. 1. 2023
9. 1. 2023
19. 12. 2022
11. 12. 2022
25. 10. 2022
6. 10. 2022
27. 9. 2022
9. 6. 2022
20. 5. 2022
13. 4. 2022
5. 4. 2022
20. 3. 2022
1. 3. 2022
16. 2. 2022
25. 1. 2022
21. 1. 2022
12. 1. 2022
7. 1. 2022
29. 11. 2021
7. 9. 2021
13. 8. 2021
12. 8. 2021
10. 6. 2021
2. 6. 2021
31. 5. 2021
21. 5. 2021
19. 5. 2021
15. 5. 2021
23. 4. 2021
18. 4. 2021
16. 4. 2021
10. 4. 2021
11. 3. 2021
22. 12. 2020
21. 12. 2020
21. 12. 2020
5. 11. 2020
30. 9. 2020
18. 9. 2020
18. 9. 2020
14. 9. 2020
7. 9. 2020
2. 9. 2020
2. 9. 2020
1. 9. 2020
29. 8. 2020
24. 8. 2020
20. 8. 2020
8. 7. 2020
30. 6. 2020
24. 6. 2020
19. 6. 2020
15. 6. 2020
18. 3. 2020
22. 11. 2019
30. 10. 2019
21. 7. 2019
17. 7. 2019
26. 5. 2019
22. 12. 2018
13. 12. 2018
7. 12. 2018
10. 11. 2018
28. 8. 2018
18. 7. 2018
1. 6. 2018
22. 2. 2018
10. 2. 2018
1. 7. 2017
24. 4. 2017
1. 3. 2017
21. 1. 2017
25. 10. 2016
23. 9. 2016
9. 9. 2016
1. 9. 2016
14. 6. 2016