Aktuality
Válka o vodu v ČR začíná! Které ministerstvo bude na straně lidí?
18. 7. 2018 (Tisková zpráva)
Žluté trávníky, vyprahlé zahrady, mrtvé lesy, pole, na nichž nic neroste, krajina měnící se pomalu v poušť… Kdysi zcela nereálná představa se pomalu začíná měnit v reálnou možnost. Česká republika se mění v oblast sucha, srážkový deficit zde trvá nepřetržitě od roku 2014, a ani výhled do budoucna není lepší. Způsob, jakým danou situaci stát řeší, je podivný a měl by nás vést k ostražitosti.
Existuje vládní strategie, jak by se Česká republika měla přizpůsobit klimatické změně, a Ministerstvo životního prostředí má plány, jimiž chce umenšovat negativní vlivy katastrofálního sucha. Opačnou strategii však zastává Ministerstvo dopravy, které prosazuje projekty, které důsledky sucha v budoucnu výrazně zhorší. Ohrožuje tím přírodní zdroje, a v důsledku i občany. Chová se jako mafie, která chce i za cenu zničení nenahraditelných přírodních zdrojů prosadit zájmy stavební lobby a mezinárodního obchodu bez ohledu na potřeby obyvatel.
Skvělým příkladem je plánovaná středočeská dálnice D3 (dále jen SD3), která přímo ohrožuje vlastní vodní zdroje mnoha obcí na Benešovsku a v jeho okolí. Šedesátikilometrový úsek kontroverzní dálnice je veden složitým terénem, a stavba si proto vyžádá obrovské zásahy do krajiny a náročná stavební řešení – mj. budování desítek mostů a mnoho tunelů. Mnohaletá výstavba i následný provoz dálnice citelně ovlivní vodní a tepelný režim krajiny nejen přímo v trase SD3, ale i v okolní krajině. Jejich obyvatelé to tvrdě pocítí: ztráta vody ze studní, vysychání a znečištění krajiny a vodních toků v okolí dálnice a s tím spojený pokles zemědělského i rekreačního potenciálu celého území. Krajský úřad i Ministerstvo dopravy přesto vyvíjí tlak na obce, aby s dálnicí souhlasily. Stavba SD3 v navrhované trase je však nejen v rozporu s plány Ministerstva životního prostředí, schválených vládou, ale je v rozporu také s vodní legislativou České republiky, aktuálním Programovým prohlášením Rady Středočeského kraje v několika bodech týkajících se ochrany přírody a vodních zdrojů, a dokonce i se Směrnicí Evropského parlamentu a Rady o ochraně podzemních vod.
Nechte se připravit o vlastní zdroje vody – my vám prodáme jinou.
Ví tedy stát, že hrozí sucho a že obyvatelé jím jsou reálně ohroženi? Ví to moc dobře. Ministerstvo dopravy a stavební loby však zvyšování vodního dluhu v krajině a ztráta vody ve studních lidí vůbec nezajímá. Za každou cenu preferují stavbu SD3 – a tím i „uzamčení“ zákazníků na vynuceném nákupu vody. Předem je totiž známé, že očekávaný nedostatek vody bude znamenat další výstavbu, tentokrát vodovodních přivaděčů. Spojení dodávky pitné vody s výstavbou dálnice však může být i vhodná strategie, jak lidi v budoucnu ovládat či vydírat. Dodat je nutné také to, že ani Želivka, z níž mají být o vodu připravení obyvatelé zásobováni, není bezedná.
Alternativa
Náklady na pořízení 1 km SD3 vyjdou na 1 miliardu korun, celkem tedy na 60 mld. Kč; a k této obrovské investici stále chybí objektivní analýza nákladů a přínosů. Drahá a účelově nejistá dálnice by navíc mohla být v provozu přinejlepším až v roce 2030, neboť je již nyní jasné, že se stavba kvůli chybám v projektu i odporu obcí výrazně prodraží a časově protáhne. Dálnice, která bohužel neuleví souběžně vedoucí silnici I/3 (Benešovské) a ani nemá odpovídající napojení do Prahy, by nakonec posloužila hlavně zahraničním kamionům a v důsledku by vedla k celkovému nárůstu automobilové dopravy. Místním lidem se to nelíbí, neboť právě je by postihly negativní důsledky – vedle ztráty vody především hluk, jedovaté zplodiny, prach, stres a zátěž obcí při objížďkách v době uzávěr dálnice (SD3 nemá naplánovány a ošetřeny objízdné trasy).
K problematickému projektu dálnice existuje alternativa v podobě desetinásobně levnějšího projektu, prezentovaném na webových stránkách iniciativy Alternativa středočeské D3. Ten nepočítá s devastačními zásahy do krajiny a spočívá zejména v modernizaci silnice I/3 („Benešovská“) včetně obchvatů obcí, mimoúrovňových křižovatek a navýšení počtu jízdních pruhů. Málokdo tuší, že tento projekt je z větší části naplánován – příliš se o něm totiž nemluví. Na jeho realizaci stát kvůli vidině dálnice nijak nespěchá. Bohužel ne v zájmu občanů, ale hlavně spekulantů, některých politiků a především firem majících z projektu dálnice zisk.
Pavel Šidák
Aktuality
4. 12. 2024
28. 11. 2024
8. 10. 2024
7. 10. 2024
23. 9. 2024
17. 9. 2024
11. 9. 2024
6. 9. 2024
5. 9. 2024
27. 8. 2024
23. 8. 2024
13. 7. 2024
21. 6. 2024
11. 6. 2024
6. 5. 2024
10. 4. 2024
27. 3. 2024
22. 3. 2024
17. 3. 2024
24. 10. 2023
17. 10. 2023
16. 10. 2023
12. 10. 2023
5. 10. 2023
22. 9. 2023
24. 7. 2023
21. 7. 2023
6. 6. 2023
6. 6. 2023
5. 6. 2023
22. 5. 2023
30. 4. 2023
13. 2. 2023
13. 2. 2023
11. 2. 2023
7. 2. 2023
27. 1. 2023
19. 1. 2023
18. 1. 2023
13. 1. 2023
9. 1. 2023
19. 12. 2022
11. 12. 2022
25. 10. 2022
6. 10. 2022
27. 9. 2022
9. 6. 2022
20. 5. 2022
13. 4. 2022
5. 4. 2022
20. 3. 2022
1. 3. 2022
16. 2. 2022
25. 1. 2022
21. 1. 2022
12. 1. 2022
7. 1. 2022
29. 11. 2021
7. 9. 2021
13. 8. 2021
12. 8. 2021
10. 6. 2021
2. 6. 2021
31. 5. 2021
21. 5. 2021
19. 5. 2021
15. 5. 2021
23. 4. 2021
18. 4. 2021
16. 4. 2021
10. 4. 2021
11. 3. 2021
22. 12. 2020
21. 12. 2020
21. 12. 2020
5. 11. 2020
30. 9. 2020
18. 9. 2020
18. 9. 2020
14. 9. 2020
7. 9. 2020
2. 9. 2020
2. 9. 2020
1. 9. 2020
29. 8. 2020
24. 8. 2020
20. 8. 2020
8. 7. 2020
30. 6. 2020
24. 6. 2020
19. 6. 2020
15. 6. 2020
18. 3. 2020
22. 11. 2019
30. 10. 2019
21. 7. 2019
17. 7. 2019
26. 5. 2019
22. 12. 2018
13. 12. 2018
7. 12. 2018
10. 11. 2018
28. 8. 2018
18. 7. 2018
1. 6. 2018
22. 2. 2018
10. 2. 2018
1. 7. 2017
24. 4. 2017
1. 3. 2017
21. 1. 2017
25. 10. 2016
23. 9. 2016
9. 9. 2016
1. 9. 2016
14. 6. 2016