Aktuality
Jaká je budoucnost jedné z nejkrásnějších rekreačních oblastí pro Pražany? Územní řízení o středočeské D3 pokračují.
28. 11. 2024 (Tisková zpráva)
V úterý 26. listopadu 2024 proběhlo ve velké zasedací síni Nové radnice na Praze 1 veřejné jednání k územnímu řízení o jednom z dalších úseků kontroverzního záměru D3. Toto řízení zahájilo Ředitelství silnic a dálnic už dne 29.11.2022, i po této době však předložená dokumentace dle odborníků vykazuje zásadní chyby a nedostatky. Do řízení se aktivně zapojilo několik stovek účastníků se svými námitkami a připomínkami, které čítají v součtu tisíce stran.
ŘSD postupuje ve svém záměru prosadit středočeskou dálnici D3 tzv. salámovou metodou, použitou např. u nechvalně známé a dosud nezkolaudované dálnice D8. Při ní, místo, aby ŘSD předložilo ke schválení celou stavbu, rozděluje tento obrovský projekt za více než 60 mld. Kč na dílčí kousky v naději, že komplikovaný proces odpůrce odradí.
V tuto chvíli probíhají celkem čtyři různá územní řízení na těchto úsecích: přivaděč Týnec, 0305 a 0304 (oba nyní v rukou stavebního úřadu), a pak o úsecích 0301 až 0303, které je aktuálně přerušeno a jeho znovuspuštění se očekává kolem Vánoc.
Do řízení o 16,7 km dlouhém úseku 0304 Václavice – Voračice se zapojilo několik stovek účastníků - včetně minimálně 9 spolků a 4 obcí - někteří prostřednictvím advokátů specializujících se na stavební právo. Stavební úřad se nyní bude muset vypořádat s tisíci stran textu, některá podání spolků obsahují až 28 odborných příloh. Nejdelší verze námitek čítá 150 stran a obsahuje 37 konkrétních kritických bodů námitek, například:
- Záměr pochází 80. let a dokumentace EIA (Hodnocení vlivu záměru na životní prostředí a zdraví obyvatel) staví na podkladech datovaných do roku 2011. Od té doby však došlo k významným změnám v území, v klimatu, v legislativě i ve vědeckém poznání, které stávající podklady nezohledňují.
- Mezi EIA a dokumentací DUR existuje nesoulad: EIA např. hovoří o rychlostní silnici s rychlostí do 120 km/h, ne o dálnici. Mnoho souvisejících dopadů (např. škodlivý hluk) tak byla v EIA hodnocena jako méně závažných, než by tomu bylo u aktuální verze záměru.
- Záměr výstavby dálnice D3 ve Středočeském kraji se potýká s řadou závažných nedostatků, které zpochybňují jeho smysl, ekonomickou a dopravní výhodnost pro ČR.
- Dopravní model je založen na zastaralých datech a nezohledňuje indukci dopravy, nebo změněný dopravní kontext (např. vliv novějších dopravních staveb v okolí) či regulaci dopravy.
- Záměr má významné negativní dopady na životní prostředí, které nejsou dostatečně řešeny. To se týká hluku, znečištění ovzduší, ohrožení vodních zdrojů a zásahů do biotopů zvláště chráněných druhů.
- Hluková studie je nedostatečná, neúplná a metodicky vadná.
- Hydrogeologické průzkumy neprokazují, že výstavba dálnice neohrozí zdroje pitné vody ani jak dostatečně řešit existující rizika.
Ohroženým obcím, spolkům i jednotlivcům v 60 km dlouhém území poskytuje odbornou pomoc spolek Alternativa středočeské D3.
„Spolupracujeme s několika právníky a experty z oblasti hydrogeologie, dopravního inženýrství, ekonomiky, hluku, emisí, geotechniky, dendrologie, územního plánování, klimatu atd. V každém úseku narážíme na stále nové vady dokumentace a alarmující praktiky ŘSD, spočívající jednak v práci se zastaralými údaji, v nedostatečných grafických a odborných podkladech nebo vyslovené neprofesionality,“ říká PhDr. Roman Andres, předseda spolku a dodává: „Ukazuje se, že celá dokumentace vyžaduje zásadní přepracování a také doplnění vyhodnocení vlivů na obce, jejich obyvatele a životní prostředí, aby bylo vůbec možné ji objektivně posoudit.“
Úterní ústní jednání bylo pouze formalitou, která však odstartovala lhůtu pro vydání územního rozhodnutí stavebním úřadem. Ten by měl rozhodnout bez zbytečného odkladu, v případě zvlášť složitých staveb nejpozději do 90 dnů (dle § 87 odst. 4 zákona 183/2006 Sb., stavební zákon).
„Jde o správní řízení, kde jsou si účastníci před zákonem rovni a mají právo hájit své zájmy. Participace veřejnosti je jedním z pilířů demokracie. Veřejného projednání dne 26. 11. se účastnil pouze zlomek zájemců, neboť většina se už vyjádřila písemně. Přesto se ohrazujeme proti pokusu ovlivnit účastníky řízení prostřednictví promítání PR videa ŘSD přímo na veřejném projednání v rámci správního procesu.“ shrnul ještě úterní ústní jednání Roman Andres.
POZNÁMKY PRO EDITORY
Kontakty:
PhDr. Roman Andres, předseda Alternativy středočeské D3: info@alternativaD3.cz , tel. 732906107
JUDr. Michal Bernard, advokát, AK Dohnal Bernard: bernard@dohnalbernard.cz , tel. 773991250
Alternativa středočeské D3 z.s. podporuje obce Posázaví, Benešovska a Voticka před negativními dopady projektu středočeské D3. Spolek m.j. pořizuje odbornou oponenturu a účastní se schvalovacího procesu dálnice. Na místo dálnice prosazuje řešení A0+. Spolek svou činností pokrývá celých 60 km dlouhé území v koridoru středočeské D3.
Schvalovací proces středočeské D3 přehledně: https://www.alternativad3.cz/schvalovaci-proces/1/144
Aktuality
4. 12. 2024
28. 11. 2024
8. 10. 2024
7. 10. 2024
23. 9. 2024
17. 9. 2024
11. 9. 2024
6. 9. 2024
5. 9. 2024
27. 8. 2024
23. 8. 2024
13. 7. 2024
21. 6. 2024
11. 6. 2024
6. 5. 2024
10. 4. 2024
27. 3. 2024
22. 3. 2024
17. 3. 2024
24. 10. 2023
17. 10. 2023
16. 10. 2023
12. 10. 2023
5. 10. 2023
22. 9. 2023
24. 7. 2023
21. 7. 2023
6. 6. 2023
6. 6. 2023
5. 6. 2023
22. 5. 2023
30. 4. 2023
13. 2. 2023
13. 2. 2023
11. 2. 2023
7. 2. 2023
27. 1. 2023
19. 1. 2023
18. 1. 2023
13. 1. 2023
9. 1. 2023
19. 12. 2022
11. 12. 2022
25. 10. 2022
6. 10. 2022
27. 9. 2022
9. 6. 2022
20. 5. 2022
13. 4. 2022
5. 4. 2022
20. 3. 2022
1. 3. 2022
16. 2. 2022
25. 1. 2022
21. 1. 2022
12. 1. 2022
7. 1. 2022
29. 11. 2021
7. 9. 2021
13. 8. 2021
12. 8. 2021
10. 6. 2021
2. 6. 2021
31. 5. 2021
21. 5. 2021
19. 5. 2021
15. 5. 2021
23. 4. 2021
18. 4. 2021
16. 4. 2021
10. 4. 2021
11. 3. 2021
22. 12. 2020
21. 12. 2020
21. 12. 2020
5. 11. 2020
30. 9. 2020
18. 9. 2020
18. 9. 2020
14. 9. 2020
7. 9. 2020
2. 9. 2020
2. 9. 2020
1. 9. 2020
29. 8. 2020
24. 8. 2020
20. 8. 2020
8. 7. 2020
30. 6. 2020
24. 6. 2020
19. 6. 2020
15. 6. 2020
18. 3. 2020
22. 11. 2019
30. 10. 2019
21. 7. 2019
17. 7. 2019
26. 5. 2019
22. 12. 2018
13. 12. 2018
7. 12. 2018
10. 11. 2018
28. 8. 2018
18. 7. 2018
1. 6. 2018
22. 2. 2018
10. 2. 2018
1. 7. 2017
24. 4. 2017
1. 3. 2017
21. 1. 2017
25. 10. 2016
23. 9. 2016
9. 9. 2016
1. 9. 2016
14. 6. 2016